– Som jag har förstått det så har vi verkligen världens ögon på oss. Hela världen är intresserad av den här tekniken och vill se om tekniken lyckas. Om det gör det så kan vi verkligen ta stora kliv framåt i omställningen mot att bli fossilfria, säger Lisa Bratt, kommunikatör på Region Gotland som äger vägen som nu byggs om.
– Det stora intresset beror ju på att detta är världsunikt. Man har aldrig testat en trådlös el-väg för lastbilar och bussar tidigare på allmän väg. Det finns ju även ett stort intresse för att uppnå hållbara transporter och att nå de klimatmål som världen står inför, säger Håkan Sundelin, projektledare för Smartroad Gotland.
Takamitsu Tajima är projektledare på Honda R&D. I Japan finns ett stort intresse för tekniken som nu testas på Gotland.
– Nyligen i Japan så hade vi en stora tyfoner på grund av klimatförändringarna varje år. Elektriska vägar är väldigt viktigt för att uppnå ett samhälle med noll-utsläpp, säger han och berättar att Honda driver ett liknande projekt i Japan med att bygga både bilar och elvägar.
– Det är lite annorlunda, men slutmålet är detsamma. Jag tror att många olika tekniker är viktiga, säger han.