Efter gårdagens besked om att Gotlandsbåten ställer in alla sina bokningar mellan Gotland och Västervik utbröt i det närmaste panik bland resenärerna.
Destination Gotland fick samtal från tusentals resenärer som var oroliga för att inte kunna ta sig till eller från ön. Trycket var även hårt på hemsidan som låg nere under 20 minuter.
– Vi fick sätta in dubbelt så många handläggare på bokningen. Våra medarbetare har verkligen ställt upp och brutit sina semestrar för att försöka hjälpa till med det här, säger Per-Erling Evensen, Destination Gotlands marknads- och informationschef.
Bara under onsdagen bokade Destination Gotland in 20.000 nya resenärer, mot normalt 10-15.000.
Oroligt i branschen
Även inom turistnäringen är det oroligt och Per-Erling Evensen har fått ta emot flera mejl de senaste dagarna, bland annat från oroliga stuguthyrare.
– Vi har inte bokat in hälften av alla platser i juli än. Det finns platser kvar, försäkrar han.
Även under torsdagen kommer Destination Gotland att ha en utökad kapacitet på bokningen.
– Vi måste lösa det här. Nu gäller det att mobilisera. Det handlar även om varumärket Gotland. Det är klart att det påverkas när det blir så stor negativ uppmärksamhet i media, säger Per-Erling Evensen.
Samtidigt innebär Gotlandsbåtens kris ett uppsving för Destination Gotland. Bolaget fick finna sig i ett tapp på 8 000 julipassagerare på sin Oskarshamnslinje när den nya konkurrenten dök upp på marknaden. Det är passagerare som man nu lär få tillbaka.