Hållbar utveckling är obligatoriskt innehåll i läroplanen för all skolundervisning och ska knyta ihop de ekologiska, social och ekonomiska utmaningar som mänskligheten står inför. Så skriver Skolverket.
Skolverket kommenterar det obefintliga intresset för utmärkelsen ”Skola för hållbar utveckling” och bemöter Kättinge skolas pedagog i klippet ovan.
Stor utmaning för skolan säger Naturskyddsföreningen
Hör Karin Lexén i klippet ovan
Hållbar utveckling är tvärgående, ämnesövergripande och det krävs ett nytt synsätt, menar Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén.
– Många jobbar tyvärr fortfarande i stuprör enligt klassisk modell, medan hållbar utveckling är ett nytt sätt att tänka. Skolverket har inte tillräckliga resurser att genomdriva detta och det kommer att ta tid att få det att verkligen genomsyra undervisningen.
Naturskyddsföreningen välkomnar skolinpektionens granskning
– Och det verkar som att tillsynen tar ett helhetsgrepp så som vi har hoppats på, säger Karin Lexén.
Men Naturskyddsföreningen ser också att lärare och rektorer behöver mer tid och kompetensutveckling i frågan:
– Lärare behöver verktyg för att leda undervisning i svåra och komplexa frågor som t ex köttkonsumtionens koppling till klimatfrågan, resvanor etc. Frågor som lätt leder till polarisering i klassrummet eller t o m viss kritik från föräldrar, som uppfattar vetenskapliga fakta som propaganda, säger Karin Lexén.
Alla skolor ska jobba med det
Skolverket erbjuder stöd i arbetet; ”Skola för hållbar utveckling”. Och de som jobbar aktivt med stödet får Skolverkets egen utmärkelse. Bara en enda skola i Östergötland använder den, Kättinge skola på Vikbolandet. På Gotland gör inte någon skola det.
– Det är konstigt att vi är de enda, för vi har ju en läroplan som säger att vi ska jobba med det här, säger Lisbeth Karlsson som är pedagog på Kättinge skola.
Mycket få skolor gör det
Skolverkets projektledare Per-Olov Ottosson är dock inte oroad av att så få skolor använder sig av deras hjälpmedel.
– Men jag ser naturligtvis fram emot skolinspektionen granskning. Det här är ett område som genom åren framförallt har drivits av eldsjälar, men för att vi ska få en långsiktighet krävs det ju att ledningen för varje skola driver frågorna.
Knappt två procent
Även i övriga landet är intresset för utmärkelsen mycket svalt – trots att hållbar utveckling är ett obligatoriskt perspektiv i läroplanen. I hela Sverige är det knappt 1 procent av landets grundskolor och gymnasier, som använder Skolverkets utmärkelse ”Skola för hållbar utveckling”.
I år granskar Skolinspektionen hur arbetet med den delen av läroplanen går i skolorna.
Skolinspektionen granskar
”Det saknas en samlad bild av hur utbildningen avseende lärande för hållbar utveckling bedrivs och det finns indikationer på bristande styrning och stöd i det didaktiska och ämnesövergripande arbetet”, skriver inspektion på sin hemsida. ”Våra granskningar tyder på att elevernas intressen och engagemang inte alltid möts och stimuleras tillräckligt i undervisningen”.