Foto: SVT

Svalt intresse för miljözoner

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen gav idag beskedet att kommuner, om de vill, ska få införa miljözoner. Intresset bland kommunerna är dock blandat.

På Gotland är det problem med dålig luft vid en särskild korsning inne i Visby, men något förbud för dieselbilar är inte självklart.

– Om vi ser att vi inte kommer ner i halterna som luften får innehålla av skadliga partiklar så kan det ju vara ett sätt. Det är ju ett verktyg som ges till kommunerna nu att jobba med om man vill, säger Isabel Enström (MP), ordförande i miljö- och hälsoskyddsnämnden i Region Gotland.

I Linköping menar kommunalrådet Elias Aguirre (S) att Linköping inte har en så allvarlig situation ännu.

– Framförallt ett förslag för de större städerna i Sverige, säger Aguirre till SVT Nyheter Öst.

Han menar att det finns mycket att göra innan man inför ett, enligt honom, så drastiskt förslag.

Det Regeringen sade idag var att från 2020 så kan kommuner införa zoner där bara de mest miljövänliga fordonen får köras.

Det handlar om tre zoner. Klass 1-zoner berör bara tung trafik, i klass-2 zoner får endast fordon som klarar de näst högsta utsläppskraven köra och i klass 3-zoner tillåts bara de allra renaste fordonen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.