Mode är den populäraste kategorin, där omsättning ökat med 11 procent från september och över 30 procent sedan augusti. Majoriteten av second hand-försäljningen sker online och står för 70 procent av den totala omsättningen.
Men även i fysiska butiker har man märkt en ökning i försäljning. Linn Tholén, biträdande butikschef för Ge för livet i Norrköping, noterade att trots den vanliga höstuppgången var oktobers försäljning särskilt anmärkningsvärd.
Även Helena Uppgren, butikschefen för Busfrö i Linköping, märker av ökningen. Oktober var butikens bästa månad sedan den öppna i december förra året.
– Jag tror också att det kan bero på att oktober är en månad då många behöver uppdatera sin säsongsgarderob, säger Helena Uppgren.
Hör varför Linn och Helena tror att försäljningen stigit i klippet ovan.
Nya varor som julklappar
Inför jul förväntas försäljningen av nya varor dominera, men begagnade heminredningsartiklar och mode tros fortsätta sälja bra. Enligt Svensk Handel planerade var fjärde konsument förra året att köpa något begagnat i julklapp.
– Vi märker att fler tycker att det är okej att båda köpa och att få second hand-julklappar, säger Linn Tholén.
Både Linn och Helena säger att de också ser att decemberförsäljningen blir mer och mer för varje år, även om det sker en liten dipp jämfört med resten av året.