Två personer arbetar vid ett bord med dokument och surfplatta. Soligt fönster i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
För Agnes och Josefine är AI och sociala medier en del av vardagen. Men tänker de något på att skydda sina personuppgifter? Hör dem berätta i videon. Foto: Hadeel Ibrahim

Svenskarna litar inte på AI-företag: ”Är väldigt förvånad”

Publicerad

Nya rapporter visar att svenskarna har väldigt lågt förtroende för AI-företag och sociala medieplattformar. Kritiken rör både bristande dataskydd och trovärdighet.

Enligt uppgifter från TT visar den årliga rapporten Delade meningar från Insight Intelligence ett rekordlågt förtroende för AI-företags hantering av personlig information – noll procent av svenskarna uppger sig lita på dem.

Sociala medier får endast en procent, en nedgång från föregående års två procent. Dessutom toppar sociala medier listan över de aktörer svenskarna har lägst förtroende för när det gäller dataskydd – hela 50 procent anger dem som minst pålitliga.

Yngre är mer källkritiska

En annan rapport från Internetstiftelsen visar att en stor del av svenskarna har svårt att skilja mellan sant och falskt på sociala medier. Cirka 30 procent tycker att det är svårt att göra den bedömningen, speciellt äldre personer.

Hur reagerar unga svenskar på siffrorna och tänker dem kring användning av personuppgifter? Hör de berätta i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.