– Det är ingen som vet, varken lokalbefolkningen eller kanalbolaget, när det sist låg två ångbåtar i den här torrdockan i Motala, säger William Samuelsson, skeppare på S/S Trafik.
Kanske är det en historisk händelse?
På ena sidan i torrdockan i Motala finns ångfartyget Eric Nordevalls kopia från 1836. Och på andra – S/S Trafik från 1892, som är en av Sveriges äldsta och bäst bevarade ångbåtar.
Efter en grundstötning sjönk hjulångaren Eric Nordevall utanför Vadstena i Vättern 1856. Men i mitten av 1990-talet sjösattes idén om att bygga en kopia av ångfartyget.
Spännande historiska båtar
Och efter 14 år på varvet, gjorde Eric Nordevall II sin dramatiska jungfruresa 2011 till Stockholm där den efter pompa och ståt fick dras loss efter att ha gått på grund under sin hemresa.
Även S/S Trafik har en dramatisk historia
– Det var i stort sett ett vrak som vi fick överta och det var ett gigantiskt arbete. Det var nog ingen som visste hur mycket arbete det var att ta hand om henne, säger maskinchef Göran Johnsson på S/S Trafik.
Efter grundstötningar och förfall har fartyget vid flera tillfällen varit nära att skrotas.
”Vågar knappt tänka på det”
Skeppare William Samuelsson vittnar om det dåliga skicket på båten.
– När båten släpades upp till dockan vid Sjötorp 1972, så fanns det ställen i båten som du kunde trycka tummen rakt igenom plåten, säger han.
Nu ligger båtarna i torrdockan i Motala för den årliga besiktningen inför säsongen.
– Vi är här för att inspektera fartyget och för att kunna behålla vårt passagerarcertifikat. Vi passar också på att bottenmåla båten, säger Per Hilding, maskinchef på Eric Nordevall II.
Och det blir inga anmärkningar i besiktningsprotokollet för varken Eric Nordevall II eller S/S Trafik.
Sommarens resmål
S/S Trafiks huvudsakliga resmål under sommaren är Visingsö. För Eric Nordevall II väntas några dagsturer med utgång ifrån Forsvik.
– Men det är särskilt svårt att hitta någon som har behörighet för maskin. Det är ju ingen idag som har någon utbildning på kol-ångmaskiner, säger maskinchef Göran Johnsson på S/S Trafik.
Trots intresset från allmänheten så brottas ångbåtarna med en ansträngd ekonomi.
– På grund av den dåliga ekonomin och svårigheter att få behörig besättning så är det bara planerat fyra turer i år, säger Per Hilding, maskinchef på hjulångaren Eric Nordevall II.