Grävlastaren arbetade på det intilliggande spåret och hade halkat av spåret. För att kunna komma upp på spåret igen lyfte föraren upp frontskopan för att kunna sikta in sig på rälsen igen. Just då kom ett X2000-tåg i 129 km/h och körde in i frontskopan.
En död – 20 skadade
Vid olyckan blev tågets hela vänstra sida skadad, en resande i tåget omkom och 20 personer skadades, varav nio allvarligt.
Haverikommissionen konstaterar att olyckan i Kimstad berodde på bristande rutiner i skydds- och säkerhetsplaneringen i projektet och att olyckan inte skulle ha skett om det intilliggande spåret hade stängts av för trafik.
Bristerna fanns i flera nivåer av Trafikverkets projektorganisation, som att behovet av att stänga av det intilliggande spåret under delar av arbetstiden inte uppmärksammats i samband med anbudsgivningen för projektet, under dess planering och inte heller under projektets fortsatta gång.
Så ska det undvikas
Dessutom saknade Trafikverket kontroll över vilken personal som hade tagit del av den obligatoriska lokala informationen, skriver Statens haverikommission i sin rapport.
Och den avslutas med rekommendationen att Transportstyrelsen, som är tillsynsmyndighet, fortsättningsvis granskar Trafikverkets revisions-, avvikelse- och riskhantering för att se till att brister i planeringen och ledningen av projekt, upptäcks och åtgärdas innan en olycka kan hända.
Hela rapporten (PDF) finns på haverikommissionens webbplats.
Statens haverikommission undersöker olyckor och tillbud ur säkerhetssynpunkt. Syftet med undersökningarna är att liknande händelser ska undvikas i framtiden.