Asperger syndrom:
- De flesta med Aspergers syndrom har normal begåvning.
- De kan ha svårt att förstå andra människor och ha svårt att läsa av känslor och ansiktsuttryck.
- En del förstår inte ironi, liknelser och talesätt. Det kan också vara så att de inte kan filtrera vad som är okej att säga eller inte. Det kan leda till konflikter.
- En del kan ha perceptionsstörningar, det vill säga de störs av olika ljud, dofter, ljus, till exempel fläktar och trafikbrus.
- Många har svårt att organisera sitt arbete och behöver ha svar på: När? Var? Hur? Vem? Vad?
- De behöver också få möjlighet att gå undan och ladda batterierna.
- Alla elever med Aspergers syndrom är olika. Fråga eleven och föräldrarna!
Pedagoger:
- Det viktigaste är att lära känna eleverna och förstå vilka styrkor och svagheter de har så att man kan anpassa arbetsplats, läromedel och lektionen.
- Det är viktigt att ha förståelse för eleven.
- Involvera föräldrarna som känner sitt barn.
- Ta hjälp av någon som kan mycket om autism och Aspergers syndrom som kan handleda.
- Kräv att få kompetensutveckling.
Några saker att tänka på:
1. Individuellt schema
Elever med Aspergers syndrom och autism har ett stort behov av att på ett konkret och överskådligt sätt veta vad de ska göra i skolan. Individuella scheman är därför A och O.
2. Anpassa till dagsformen
Viktigt att känna av hur eleven mår och att anpassa efter det. Första prioritet är att eleven ska orka komma till skolan och känna sig trygg där.
3. Bygg på elevernas styrkor och intressen
4. Förberedelse
Det är viktigt för eleven att veta vad som ska hända. Många har svårt för förändringar. Skicka mejl till föräldrar. Skriv ner påminnelser och ge till eleven.
5. Tydlig kommunikation
Ge både skriftliga och muntliga instruktioner. Visa gärna bilder på det du pratar om.
6. Anpassa miljön
Lugn avskild miljö. Egen arbetsplats. Läraren kommer till eleven. Återhämtningstid där man kan ladda batterierna.
7. APS
Förkortad arbetsdag kan vara bra. Ta bort vissa ämnen för att eleven ska klara betygen i andra ämnen.
8. Pedagogiska hjälpmedel
Alphasmart, dator, daysispelare, hörlurar, kåpor, time timer (utan ljud).
9. Stress
Elever med Aspergers syndrom får anstränga sig mycket för att klara skolans krav. För många blir det för mycket och de reagerar med utbrott.
10. Arbeta med Aspergers syndrom
Schemalagd tid för att lära sig mer om sin funktionsnedsättning. Öka medvetenheten. Socialpsykologi.
11. Inga läxor
Skapar ofta problem hemma.
12. Raster är jobbigt
Raster är ostrukturerat. Personal behöver stödja. Bättre att få vila, lyssna på musik, dator, rita etcetera.
13. Maten
Låt eleverna äta före alla andra så att det är lugnt i matsalen. Vissa elever får äta i klassrummet. De flesta äter specialkost eftersom de bara äter vissa saker. Får sitta vid samma bord varje dag.
14. Gymnastiken
Svårt att byta om och duscha med andra. Svårt med lagsport.
15. Motivation
Vissa elever har svårt att förstå varför man måste gå i skolan, läsa matte etcetera. Viktigt att motivera och förklara varför.
16. Inkluderas i storklass
De elever som vill får gå ut i en vanlig klass och vara med i vissa ämnen eller under en period, tillsammans med en lärare.