Tips och fakta om autism och Aspergers syndrom

Uppdaterad
Publicerad

Asperger syndrom:

  • De flesta med Aspergers syndrom har normal begåvning.
  • De kan ha svårt att förstå andra människor och ha svårt att läsa av känslor och ansiktsuttryck.
  • En del förstår inte ironi, liknelser och talesätt. Det kan också vara så att de inte kan filtrera vad som är okej att säga eller inte. Det kan leda till konflikter.
  • En del kan ha perceptionsstörningar, det vill säga de störs av olika ljud, dofter, ljus, till exempel fläktar och trafikbrus.
  • Många har svårt att organisera sitt arbete och behöver ha svar på: När? Var? Hur? Vem? Vad?
  • De behöver också få möjlighet att gå undan och ladda batterierna.
  • Alla elever med Aspergers syndrom är olika. Fråga eleven och föräldrarna!
Elever med autism

Pedagoger:

  • Det viktigaste är att lära känna eleverna och förstå vilka styrkor och svagheter de har så att man kan anpassa arbetsplats, läromedel och lektionen.
  • Det är viktigt att ha förståelse för eleven.
  • Involvera föräldrarna som känner sitt barn.
  • Ta hjälp av någon som kan mycket om autism och Aspergers syndrom som kan handleda.
  • Kräv att få kompetensutveckling.

Några saker att tänka på:

1. Individuellt schema

Elever med Aspergers syndrom och autism har ett stort behov av att på ett konkret och överskådligt sätt veta vad de ska göra i skolan. Individuella scheman är därför A och O.

2. Anpassa till dagsformen

Viktigt att känna av hur eleven mår och att anpassa efter det. Första prioritet är att eleven ska orka komma till skolan och känna sig trygg där.

3. Bygg på elevernas styrkor och intressen

4. Förberedelse

Det är viktigt för eleven att veta vad som ska hända. Många har svårt för förändringar. Skicka mejl till föräldrar. Skriv ner påminnelser och ge till eleven.

5. Tydlig kommunikation

Ge både skriftliga och muntliga instruktioner. Visa gärna bilder på det du pratar om.

6. Anpassa miljön

Lugn avskild miljö. Egen arbetsplats. Läraren kommer till eleven. Återhämtningstid där man kan ladda batterierna.

7. APS

Förkortad arbetsdag kan vara bra. Ta bort vissa ämnen för att eleven ska klara betygen i andra ämnen.

8. Pedagogiska hjälpmedel

Alphasmart, dator, daysispelare, hörlurar, kåpor, time timer (utan ljud).

9. Stress

Elever med Aspergers syndrom får anstränga sig mycket för att klara skolans krav. För många blir det för mycket och de reagerar med utbrott.

10. Arbeta med Aspergers syndrom

Schemalagd tid för att lära sig mer om sin funktionsnedsättning. Öka medvetenheten. Socialpsykologi.

11. Inga läxor

Skapar ofta problem hemma.

12. Raster är jobbigt

Raster är ostrukturerat. Personal behöver stödja. Bättre att få vila, lyssna på musik, dator, rita etcetera.

13. Maten

Låt eleverna äta före alla andra så att det är lugnt i matsalen. Vissa elever får äta i klassrummet. De flesta äter specialkost eftersom de bara äter vissa saker. Får sitta vid samma bord varje dag.

14. Gymnastiken

Svårt att byta om och duscha med andra. Svårt med lagsport.

15. Motivation

Vissa elever har svårt att förstå varför man måste gå i skolan, läsa matte etcetera. Viktigt att motivera och förklara varför.

16. Inkluderas i storklass

De elever som vill får gå ut i en vanlig klass och vara med i vissa ämnen eller under en period, tillsammans med en lärare.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Elever med autism

Mer i ämnet