– Det är ett jätteprojekt och samtidigt som vi bygger ska både staden och den befintlig järnvägen fungera, säger Trafikverkets projektledare Daniel Palm.
Det kommer att bli rörigt
Norrköping, som bara ligger några meter över havsnivån med vatteninträngning i marken och stora lerdjup, är en utmaning konstaterar Trafikverket.
Samtidigt som kommunen själva bygger och exploaterar stora områden i centrala staden ska Ostlänken genomföras.
– Vi jobbar tätt med kommunen för att hitta lösningar. Men det kommer att märkas när vi bygger.
Två enkla eller en dubbel?
Den stora utredningen är om det ska byggas en dubbelspårstunnel eller två enkelspårstunnlar, berättar Daniel Palm.
– Bygger vi två enkelspårstunnlar, så går de att göra med en tunnelborrmaskin. Troligen är diametern på en dubbelspårstunnel i det hårda berget för stor för att borra med en sådan maskin .
I november ska Trafikverket ha samråd med Norrköpings kommun hur de vill utforma den nya stationen och använda marken runt omkring.
Bygget beräknas börja närmare 2030, men några år tidigare märks det förberedande arbetet.