Planeringen är igång för hur Ostlänken ska byggas under Norrköping

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Ett jätteprojekt och samtidigt ska både staden och den befintlig järnvägen fungera under tiden vi bygger, säger Trafikverkets projektledare Daniel Palm. Foto: SVT

Trafikverket om Ostlänken i Norrköping: ”Det kommer att bli rörigt”

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket utreder nu hur tunneln för Ostlänken under Norrköping kan byggas. Projekteringen av Ostlänken, Sveriges största infrastruktursatsning i nutid, fortsätter.

– Det är ett jätteprojekt och samtidigt som vi bygger ska både staden och den befintlig järnvägen fungera, säger Trafikverkets projektledare Daniel Palm.

Det kommer att bli rörigt

Norrköping, som bara ligger några meter över havsnivån med vatteninträngning i marken och stora lerdjup, är en utmaning konstaterar Trafikverket.

Samtidigt som kommunen själva bygger och exploaterar stora områden i centrala staden ska Ostlänken genomföras.

– Vi jobbar tätt med kommunen för att hitta lösningar. Men det kommer att märkas när vi bygger.

Två enkla eller en dubbel?

Den stora utredningen är om det ska byggas en dubbelspårstunnel eller två enkelspårstunnlar, berättar Daniel Palm.

– Bygger vi två enkelspårstunnlar, så går de att göra med en tunnelborrmaskin. Troligen är diametern på en dubbelspårstunnel i det hårda berget för stor för att borra med en sådan maskin .

I november ska Trafikverket ha samråd med Norrköpings kommun hur de vill utforma den nya stationen och använda marken runt omkring.

Bygget beräknas börja närmare 2030, men några år tidigare märks det förberedande arbetet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.