– Jag skulle aldrig ligga bredvid en lastbil på vägen som är lastad med betongelement. Det är livsfarligt och det utsätter jag mig inte för, säger Mikael Roos, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket.
Olycka i Norrköping
Fackförbundet Byggnads i Östergötland bekräftar de undermåliga och livsfarliga transporterna.
– I Norrköping ramlade ett betongelement av lastbilen rätt ut i gatan. Lyckligtvis gick ingen där, säger Magnus Cato, ordförande för Byggnads Öst.
– Det här är faktiskt en nyhet för mig, jag aldrig hört att det här har hänt. Jag ser att de transporter som kommer till Norrköping har säkra laster, säger Jan Malmberg vid branschorganisationen Sveriges byggindustrier.
Klena kedjor och utslitna spännband
Men när SVT följde med Arbetsmiljöverket och polisen längs E4:an på en stor razzia mot lastbilar som fraktar betongelement framkom en skrämmande bild. Laster med en vikt på mellan 20-30 ton var till exempel förankrade med tunna kedjor och helt utslitna spännband.
– Det är naturligtvis inte bra att betongen inte sitter fast. Lasten kan slita sig vid inbromsning eller om fordonet måste väja, säger Henrik Sjögren, gruppchef vid polisen.
Inte en enda lastbil fick godkänt vid razzian.
Utländska transporter är sämre
Den stora efterfrågan på betongelement gör att svenska producenter inte hinner med att leverera och då importeras betongvarorna från bland annat Polen och Baltikum, vilket innebär långa transporter.
– Vi ser brister hos både svenska och utländska åkerier, men det finns en tydlig skillnad. Materialet som de utländska åkerierna kör med är sämre. De är sönderrostade och har sämre spännband, säger Mikael Roos på Arbetsmiljöverket.
Se hela inslaget i SVT PLAY