Östnytt avslöjade förra veckan att många arbetsförmedlare har så många sökande att de inte hinner med sitt jobb. Arbetsförmedlaren Thomas Simonsen i Katrineholm var en av de arbetsförmedlare som berättade om sin arbetssituation.
– Jag har så många arbetssökande att arbetstiden inte räcker till, sa han då.
Svar från ansvariga
I onsdags svarade ministern och tf generaldirektören. Thomas Simonsen och hans kollegor lyssnade spänt för att höra vad de vill göra för att förbättra situationen på landets arbetsförmedlingar.
– Jag tror inte att det här handlar om resurser, jag tror det handlar mycket om att göra saker på ett smartare sätt, sade arbetsmarknadsministern Elisabeth Svantesson (M) i Aktuellts studio.
Tycker du det känns som om ministern förstår hur ni har det?
– Eh... Den tror jag inte jag vill svara på faktiskt, säger Thomas Simonsen.
Förväntansfull
Generaldirektören sade något som arbetsförmedlarna inte hade hört förut. Nu ska arbetsuppgifter plockas bort, meddelade han.
– Vi har tagit oss lite vatten över huvudet och vi måste göra en justering för att vi inte ska knäcka våra medarbetare, sa Clas Olsson, tf generaldirektör för Arbetsförmedlingen i Östnytt.
Thomas Simonsen säger att han är glad och förväntansfull över beskedet och han hoppas att det verkligen blir som generaldirektören sagt.
Men har ni inte fört fram det här förut?
– Det har vi ju gjort och jag tror väl att vi har gjort det ganska mycket, men endera har det stannat någonstans på vägen eller så har det inte varit tydligt nog, säger Thomas Simonsen.
Många reaktioner
SVT Östnytt har fått in över hundra mejl från arbetsförmedlare i hela Sverige. Det är långa mejl som berättar om tidspressen och frustrationen över att inte hinna stötta arbetssökande och förmedla jobb:
”Jag stressar igenom möten med sökande för att hinna med nästa irriterande sökande som har väntat i 2-3 timmar på att träffa mig.”
”Vi har en sjukfrånvaro på 10 procent. Vi jobbar ihjäl oss.”
”Jag skulle behöva göra tre veckors jobb varje vecka, det har jag räknat ut.”
”Vi förmedlar inga jobb. Vem har tid med det?”
”De är alla välkomna”
I Aktuellt-studion sade ministern Elisabeth Svantesson (M):
– Och jag tror att Arbetsförmedlingens chefer behöver sätta sig ner med sina medarbetare och samtala kring: Hur kan man göra saker bättre. För förbättringspotential finns att jobba smartare.
Thomas Simonsen bjuder nu in ministern, tf generaldirektören och den nya generaldirektören Mikael Sjöberg till sin arbetsplats.
– De är alla välkomna till oss, för att se hur vi har det. Om de vill veta mer.
Vad är det du skulle vilja visa?
– Hur det ser ut i verkligheten. Hur lång tid ett inskrivningssamtal tar.
HÖR AV DIG
SVT Östnytt granskar just nu Arbetsförmedlingen och det uppdrag som politikerna har gett myndigheten. Vi behöver din hjälp. Jobbar du på Arbetsförmedlingen? Jobbar du på uppdrag av Arbetsförmedlingen? Eller är du arbetssökande? Hör av dig till oss. Du får vara anonym.
Tina Enström, reporter, 011-210128, tina.enstrom@svt.se. Jenny Widell, reporter, 011-210123, jenny.widell@svt.se
REAKTIONER TILL SVT ÖSTNYTT
”Vi förmedlar inga jobb, vem har tid med det? 400 sökande per handläggare är inte ovanligt.”
Arbetsförmedlare I Stockholm
”Politikerna säger att vi ska matcha, men vi hinner inte matcha. Vi får samtal från arbetsgivare, men hinner inte ta hand om ordrarna. För vi måste granska rapporter, annars får de inte pengar.”
Arbetsförmedlare i Göteborg
”Jag skulle behöva göra tre veckors jobb varje vecka, det har jag räknat ut. Jag ska både bemanna kundmottagningen, ha arbetsgivarkontakter och vara tillgänglig på telefon. Jag ska vara på flera ställen samtidigt. Det går ju liksom inte.
Arbetsförmedlare Sandviken
”Ska vi göra det politikerna ger oss i uppdrag att göra landar vi på en arbetstid på 72 timmar i veckan. Hur ska vi prioritera där?”
Arbetsförmedlare Karlskrona
”Jag bemannar direktservicen 3-3,5 timmar per dag och har också arbetsgivaransvar. Därför har jag mindre än halva arbetstiden kvar till mina 350-400 sökande.”
Arbetsförmedlare
”Vi har en sjukfrånvaro på 10 procent. Vi jobbar ihjäl oss, både personal och mellanchefer.”
Arbetsförmedlare Solna
”Vi måste få mer personalresurser. I annat fall blir vi bara ett löpande band som administrerar arbetslöshet.”
Arbetförmedlare
”Vi har en för jävlig situation, många mår väldigt dåligt. Detta påverkar vårt jobb, hur vi bemöter våra sökande, och de sökande blir frustrerade för att de aldrig når oss. Incidenterna i vår kundmottagning bara ökar och ökar.”
Arbetsförmedlare
”När man är på dessa uppföljningar så får man gå till en drop-in-handläggare. Varje gång får man en ny person och måste förklara sin situation så snabbt som möjligt. Jag har en speciell situation och det är inte så roligt att behöva förklara gång på gång,, ibland vid ett bord mitt i lokalen med massor av folk runt omkring.”
Arbetssökande Norrköping
”På den arbetsförmedling där jag jobbar avlöser sjukskrivningarna varandra. Det känns ändå skönt att någon äntligen lyfter upp probemet på bordet, men vi skulle ju verkligen vilja att någon från ledningen högre upp kunde uttala sig och för en gångs skull försvara sin personal som inte hinner med sina arbetssökande.”
Arbetsförmedlare som söker nytt jobb
”För att kunna granska aktivitetsrapporterna med kvalitet gäller att man noggrant kontrolelrar att den sökandes aktivitesrapport motsvarar handlignsplanen och de yrken som de ska matchas gentemot. Sökande ska få återkoppling och om de inte får godkänt ska ett meddelande skickas till a-kassan med grundlig fakta om vad som ligger till grund för beslutet.”
Arbetsförmedlare
”Vi kan inte arbeta rättssäkert, enhetligt och enligt våra föreskrifter på ett professionellt sätt, på grund av arbetsbelastningen på vårt kontor.”
Arbetsförmedlare
”Regeringen säger att Af måste bli bättre på arbetsgivarkontakter. Men hallå? När ska vi då prata eller ens kunna träffa arbetsgivare. Jag står i kundmottagningen cirka 4 timmar per ag och ska sedan granska 327 rapporter varje månad och göra annat administrativt arbete. Vi måste också täcka upp för kollegor som är sjuka, har slutat, blivit varslade. Det blir bara fler och fler sjukskrivningar, nu får det vara nog! Det är hög tid att lyssna på dem som måste städa upp efter de ogenomtänkta besluten.”
Arbetsförmedlare
”Svårt att få det att gå ihop? Nej, det är inte svårt, det är omöjligt och det skadar vårt redan låga förtroende.”
Arbetsförmedlare
”Jag är kompetent inom mitt yrke, men hinner ändå inte under en arbetsdag administrera, kolla aktivitetsrapporter, handlingsplaner, träffa sökande i kundmottagningen och ha arbetsgivarkontakter. Mina tidigare fruktsamma samtal med sökande existerar inte längre. Jag stressar igenom möten med söknade för att hinna med nästa irriterade/aggressiva/hotfulla sökande som väntat i 2-3 timmar på att träffa mig som handläggare. Hur många gånger till ska jag hotas av besvikna söknade innan något händer?”
Arbetsförmedlare
”Jag och mina kollegor känner alltför väl igen oss i situationen. Det känns som om politikerna i dag är inne och detaljstyr vår verksamhet. Idag ska allt mellan himmel och jord göras utan tanke på om ekonomiska och personella resurser finns för ändamålet.”
Arbetsförmedlare Ystad
”Åtskilliga arbetsförmedlare får gå hem efter arbetsdagen med känslan av att aldrig räcka till och inte få använda sin kompetens. Denna kastas bort och drunknar i all administration. Viket slöseri. Förmedlare blir sjuka av jobbet, chefer vänder och vrider sig för att försöka lösa det mest akuta och måste skära i personalstyrkan kraftigt. Något radikalt måste göras för en myndighet i kris.”
”När jag och mina kollegor jobbar 7-17 och inte ens hinner gå på toaletten för att vi har beslut som vi ska hinna ta. Och sedan blir vi ändå utskällda för ett tekniskt fel eller för att vi är svåra att nå på telefon, då känns det förbannat orättvist.”
”Jag har nu lämnat in fem aktivitetsrapporter. Ingen av dom har resulterat i ett personligt möte. Enda responen jag får är ett mejl med följande feedback: ”Jag vill meddela dig att jag har mottagit din aktivitetsrapport och den är godkänd.”
”Det har blivit in absurdum, bara administration, dokumentation, mål och resultat som räknas. Cheferna tittar på gröna siffror och visst har det hänt att vi har snyggat till en del siffror genom att förutsätta att folk fått jobb om de inte hört av sig på ett tag.”
”Minst 60 procent av de sökande står riktigt långt från arbetsmarknaden. De behöver vägledning, man får vara kurator emellanåt. Det behövs en massa tid.”
Arbetsförmedlare Sandviken
”Alla på vår arbetsförmedling är i upplösningstillstånd och känner: Nu får de stänga, det här går inte. Det värsta är när man träffar människor som är i nöd och inte hinner vara det stödet som de behöver.”
Arbetsförmedlare Sundsvall
”Det vi absolut inte hinner är att träffa arbetsgivare. Och det är det som regeringen säger att vi måste bli bättre på. Men hallå!”
Arbetsförmedlare Sundsvall
”Det är viktigare hur det ser ut i systemet än att verkligen ta sig an människan som är framför mig. Det är viktigare att allt kommer med i dokumentationen än att jag kan ta med personen ut till en arbetsgivare.”
Arbetsförmedlare Sundsvall
”De sökande får sitta och vänta i två timmar för att få ett samtal på 5-10 minuter. De måste komma och vi känner oss väldigt stressade. Det blir inte kvalitet. Vi är inte förberedda utan ögnar igenom aktivitetsrapporten när vi tar emot dem, det blir irriterad stämning och det är en fysisk miljö som är stressande.”
Arbetsförmedlare Göteborg
”Det man inte hinner är att ha kontakt med arbetsgivare och sökande.”
Arbetsförmedlare Göteborg
”Jättemånga söker andra jobb, vad som helst bara långt borta från arbetsförmedlingen. Nu hoppas jag att det händer saker, att nya GDn gör något radikalt.”
Arbetsförmedlare i Stockholm