• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: En av förskolorna som fått besök av japaner

Utomhuspedagogik lockar japaner till Östergötland

Uppdaterad
Publicerad

Hela kroppen behövs för att lära. Det har utomhuspedagogiken tagit fasta på och Linköpings universitet, som är världsledande på forskning inom det området, har just nu studiebesök från Japan.

Mycket går att lära sig utanför klassrummet och inte enbart genom läroböcker. Två förskolor i Motala och Dansätersskolan i Borensberg har besök av professorer från Japan, som ska lära sig av skolornas utomhuspedagogik.

– Till exempel matematik, svenska och engelska behöver man inte lära sig i klassrummet, utan genom att upptäcka t ex naturen själv. Att själv upptäcka, säger Kazuhiko Kawazaki, som är professor vid Tokai universitet.

Internationellt intresse

Pedagogiken har blivit en svensk exportsuccé. Pedagoger från framförallt från asiatiska länder som Kina, Singapore och Japan har visat intresse. På Linköpings Universitet finns Nationellt Centrum för Utomhuspedagogik, under ledning av Anders Szczepanski.

– De vill titta på vår skandinaviska modell för utomhuspedagogik, för lärande, rörelse och hälsa. Den har kvalitéer som de vill göra om i japansk tradition, säger Anders Szczepanski.

Ingen succé i hemlandet

Men utomhusundervisning är sällsynt även här hemma i Sverige och ju längre upp man kommer i utbildningssystemet desto mindre är det, säger Anders Szczepanski.

– Varenda lärarutbildning med självaktning borde ha obligatorisk undervisning kring hur man jobbar med utomhuspedagogik på en fyra- till femårig utbildning för det saknas idag, säger han.

Uppmuntrar aktivt lärande

Forskning visar att utomhuspedagogik förbättrar inlärningen, minneskapaciteten, koncentrationsförmågan och motoriken. Den bidrar även till färre konflikter och till friskare och lugnare barn.

– Japanska elever är vana att passivt lyssna på lärare och enbart komma ihåg vad som står i läroböcker. Ingeting som de upptäcker själva, men utomhus måste man vara aktiv och själv upptäcka och lära sig, säger Kazuhiko Kawasaki.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.