– Gynnsamma vintrar där kultingarna överlever, obegränsat med mat och bra ekollonår har gjort att stammen ökat, vilket också visar sig i olycksstatistiken säger Richard Petersson.
Stora brister i viltstängslet
Men att olyckorna har blivit fler handlar inte bara om ökade stammar. Richard Petersson har tillsammans med polisen kontrollerat viltstängslet utmed vägsträckan där han bor. Totalt har ett 40-tal brister upptäckts i nätet på bara några kilometer.
– De som har satt upp stängslet har gjort det för dåligt. Det är för dåligt sträckt. Det är bara för grisarna att köra in trynet under, lyfta upp och springa, säger Richard Petersson.
Vildsvinen gör hål
Vildsvinen har även gjort en mängd hål i staketet bland annat där näten skarvats ihop. Richard Petersson vill nu se en förbättring av skyddet längs med vägarna.
– Man kan sätta upp dubbla stängsel där det ena dras ut på insidan och läggs på backen någon meter in. När vildsvinen ska försöka ta sig under så står de på nätet och blir kvar på insidan. Då kommer de inte åt att lyfta menar Richard Petersson.
Farliga vägsträckor
Trafikverket som ansvarar för landets vägar kartlägger just nu de farligaste vägsträckorna. I Östergötland är väg 35 från Linköping och söderut mot Åtvidaberg prioriterad. Enligt Anders Sjölund, nationell samordnare för naturfrågor vid Trafikverket, så ska vägsträckan åtgärdas redan under nästa år.
– Det kan handla om nedgrävt vildstängsel som ska stoppa vildsvinen från att komma under staketet. Det kan även handla om olika passager som ska hindra de vilda djuren att ta sig ut på vägen.