298 miljoner i bidrag till Lunds spårväg

Uppdaterad
Publicerad

Spårvägsprojeket i Lund får 298 miljoner kronor i statsbidrag. Det meddelade Trafikverket på torsdagen.

Beskedet kom bara några timmar innan Lunds fullmäktige ska besluta om spårvägsbygget kan starta.

Pengarna kommer ur regeringens pott för ”stadsmiljöavtal” – pengar till investeringar i kollektivtrafik.

För att Lunds kommun ska trycka på startknappen krävs en extern medfinansiering på 50 procent. Trafikverkets bidrag motsvarar bara 38 procent.

Därför ska Lunds kommun begära förhandling med staten för att kunna finansiera resterande 12 procent via privat eller annan offentlig finansiering.

Rödgröna positiva

– Dagens besked visar att staten tydligt ser att Lunds spårvägsprojekt är viktigt, även ur ett regionalt och nationellt perspektiv, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Men det är trots allt en utmaning att vi inte fullt ut beviljas de 50 procenten av finansieringen som vi ansökt om. Nu måste vi gemensamt samlas i Lund och Skåne för att hitta en lösning på resterande delar så att projektet kan komma igång. Spårvägen är viktig för att stärka Lunds roll som hållbar tillväxtmotor, fortsätter han.

Även miljöpartiets kommunalråd Emma Berginger, i den rödgröna kommunledningen, är positiv till bidraget från Trafikverket.

Liberalerna kritiska

Från Liberalernas sida är man kritisk till beloppet.

– Det är beklagligt att staten valt att inte högre prioritera detta kollektivtrafikstråk av både nationellt och internationellt intresse. Att Lundaborna skulle stå för mer än 50 procent av kostnaden från Lund C till några av världens största forskningsanläggningar är orimligt, säger gruppledaren Ulf Nilsson.

Om beslutet om spårväg skulle skjutas upp – till exempel genom en bordläggning – kommer Lund att tvingas betala tillbaka de nästan 30 miljoner kronor som redan betalats ut från Europeiska investeringsbanken, som kräver ett beslut före årsskiftet.

”Goda skäl för beslut”

Kommunalrådet Anders Almgren tycker att det bör vara möjligt att säga ja, även om det just nu saknas 60 miljoner kronor.

– Det finns goda argument för det, säger han till SVT Nyheter Skåne.

Den planerade spårvägslinjen är tänkt att gå från Lunds central till Brunnhög och forskningsanläggningen ESS.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.