Ett av Ikeas kontor ligger i Malmö, där 220 jobb försvinner. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT

Stora nedskärningar på Ikea – 650 jobb kan försvinna i södra Sverige

Uppdaterad
Publicerad

Ikeakoncernen möblerar om med en helt ny organisation – 7 500 jobb försvinner globalt varav 650 tjänster varslas i Sverige.

Möbeljätten står inför den största kompetensväxlingen någonsin, som världen runt också innebär 11 500 nya jobb.

Varsel drabbade Ikea-anställda i södra Sverige under våren och drygt 100 anställda försvann. Det nya varslet i Sverige slår särskilt mot tjänstemannasektorn och kontoren i Malmö, där 220 varslas, Helsingborg, där 250 varslas och Älmhult, där 100 varslas. Övriga 80 tjänster är fördelade över landet.

– Det har varit lite dämpad stämning idag när beskedet om varslen kom, säger Birgitta Petersson, andre vice ordförande i Unionenklubben på Ikea, Ikano och Inter Ikea.

– Vi hoppas att många kommer att få utbildning och möjlighet att stanna inom IKEA.

Birgitta Petersson, andre vice ordförande i Unionenklubben på Ikea, Ikano och Inter Ikea. Foto: Gunilla Fritze, SVT

Mer digitalisering

Globalt beräknas 4 000 fler jobb att skapas än de som försvinner inom Ikeakoncernen under den kommande tvåårsperioden, men huruvida antalet anställda också ökar i Sverige är i nuläget oklart.

– Vi gör en bedömning om hur mycket vi ska växa globalt, men i nuläget vet vi inte var jobben kommer att hamna. Med det sagt är ju Sverige en del av den globala resan, säger Håkan Svedman, landschef för Ikea Sverige, till TT.

Runt 7 500 anställda kommer att antingen få byta jobb, flytta till en annan ort eller så kommer de att bli övertaliga. 650 av dem i Sverige.

Tusentals anställda informeras i veckan om den nya organisationen för Ikeakoncernen. Med 367 av de 422 varuhusen på 30 av marknaderna är Ikeakoncernen den i särklass största franchisetagaren av konceptet.

Närmare stadskärnorna

Med den nya organisationen är fokus att bland utveckla digitalisering, hemleveranser, servicetjänster och citybutiker för att möta ett förändrat kundbeteende och nya tekniska möjligheter.

Detaljhandelslandskapet ändras nu i en takt och en skala som Ikea inte sett tidigare, förklarar Tolga Öncü, Ikeakoncernens detaljhandelchef.

– Vi kommer att fortsätta bygga nya varuhus, men vi lägger till ett par nya format för att komma närmare stadskärnor.

Tolga Öncü, Ikeakoncernens detaljhandelchef Foto: SVT

På mötet med de anställda slogs det också fast att konkurrensen ökar för Ikea, både vad gäller andra butiker och handel på nätet. Därför ska man koncentrera sig på att ytterligare sänka priserna så att ytterligare kundgrupper får råd att köpa Ikeas möbler och andra produkter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.