Att den skånska tågtrafiken inte fungerar som den ska är alla överens om. Men när det gäller vem som bär ansvaret för det går åsikterna isär.
I ett pressmeddelande anklagar Liberalerna Miljöpartiet för att inte ha gjort tillräckligt för att se till att tågtrafiken fungerar.
– Miljöpartiet sitter vid makten i Malmö, Lund, Helsingborg, Region Skåne och i regeringen, säger Gilbert Tribo som är gruppledare för Liberalerna i Region Skåne.
– De har haft fyra år på sig att göra något åt infrastrukturen i Skåne, men situationen har bara blivit värre och värre. Jag tycker deras förtroende i denna fråga är förbrukat.
Men Mätta Ivarsson (MP) som är regionråd och ordförande i regionala utvecklingsnämnden tar inte särskilt hårt på kritiken.
– De nationella planerna kommer vart fjärde år. Det innebär att vi fram till nu har levt med en plan som alliansen tog fram, säger hon.
– Och den nuvarande regeringen har verkligen levererat i planen som kom förra veckan. Den har gjort en historisk stor ökning av medlen till underhåll och man har också bestämt att mycket mer pengar ska gå till järnväg än till vägar.
Eftersatt länge
Mätta Ivarsson säger att det egentligen inte är så intressant att diskutera vem som har ansvaret för att järnvägen är så nersliten.
– Underhållet har varit eftersatt i flera decennier under flera olika regeringar, säger hon.
– Det intressanta är istället hur vi ska gå framåt och få till förbättringar.
Liberalerna vill se en kriskommission och ändrade regler så man kan förskottera pengar till underhåll. Det är inte en modell som Mätta Ivarsson tycker är bra.
– Det betyder att vi ska låna pengar i väntan på att statens pengar kommer.
– Det kan tyckas frestande, men det är en dyr variant eftersom vi lånar till sämre ränta än staten. Vi behöver dessutom spara vårt låneutrymme eftersom vi har stora sjukhus som också kräver mycket underhåll och investeringar.