”Glassbilen terroriserar folket”

Uppdaterad
Publicerad

Åklagaren yrkar på villkorlig dom och böter för Percy Nilsson, som borrat hål i däcket på en glassbil då han störde sig på glassbilens signatur.

Skånske byggherren Percy Nilssons attack mot en glassbil, då han punkterade glassbilens däck med en borrmaskin, prövades under tisdagen av Malmö tingsrätt.

Åklagaren menar att Percy Nilssons brott i normala fall skulle ge 1-2 månaders fängelse för att Percy Nilsson gjort detta i hämnd och att det var noga uttänkt.

Men Percys advokat menar att Nilsson värjt sig mot ofredande och att ljudslingan påverkat hans hälsa och det därför varit en nödsituation. Straffvärdet ska betraktas i det ljuset säger percys advokat.

Percy har betalat kostnaden för däcket men vill inte betala för den minskade försäljningen. Det finns för dåliga uträkningar på det menar Percys advokat. Percy kan tänka sig ett lågt bötesbelopp.

Bakgrund

När glassbilen kom tutande på gatan surnade Percy Nilsson till. Med en borrmaskin i handen tog han sig ut på gatan och punkterade ett däck på bilen.

Nilsson har erkänt tilltaget och ursäktar sig med att företaget ska ha lovat att låta bli att tuta på hans villagata. Kvinnan som körde glassbilen är kallad som vittne.

Percy Nilsson är åtalad för skadegörelse och förhandlingen började klockan nio på tisdagsmorgonen i Malmö tingsrätt.

Flera hot

Två tidigare försäljare uppger att de blivit hotade av Percy Nilsson. Den förste ska han ha fotograferat. Försäljaren tog då fram ett papper för att skyla ansiktet, men Percy Nilsson tog bort pappret. Försäljaren blev då rädd. Andra gången ska Percy Nilsson ha hotat att skära sönder däcken på glassbilen. Detta inträffade förra året.

Percy Nilsson försvarar sig med att han flera gånger påtalat att signalen stör. 

Målsägandesidan menar att varken kommun eller polis tyckt att glassbilen brutit mot några ordningsregler.

Vågade inte gå till jobbet

Glassbilschauffören berättar:

– Det var första gången jag körde den här rundan. Jag satte på musikslingan medan jag letade efter rätt husnummer. Jag såg en man komma och trodde det var en köpare. Sen ser jag att han böjer sig ner på min vänstra sida och jag undrade vad han gjorde. När jag går ur bilen ser jag att han borrar i däcket.

– Först när han var klar säger han att han sagt till flera gånger att vi inte ska tuta här, och att jag nu kunde ringa polisen. Jag blev rädd för honom och chockad. Jag blev ledsen och grät, säger målsägande i sitt vittnesmål.

Chauffören blev stående på platsen i tre, fyra timmar. Dagen därpå ville hen inte gå till jobbet av rädsla för att det skulle hända igen.

Percy irriteras av frågor

Percy Nilsson är irriterad över att behöva svara på frågor om vad som hände den 29 juli.

– Det är olagligt att tuta i Vellinge, säger Percy Nilsson till tingsrätten.

Målsägandes advokat frågar om det är lagligt att borra hål i däck.

– Nej, svarar Percy Nilsson.

Percy Nilsson har aldrig gjort någon polisanmälan för att han blivit ofredad av glassbilen. Det gjorde han först när han blivit misstänkt för det här brottet. 

Målsägande frågar varför han aldrig gjort det om han nu är ofredad.  Han uppger att han vänt sig till kommunen.

Ville få tyst på glassbilen

Percy Nilsson menar att han inte ville åka hem på måndagar, efterson han tycker att det är så jobbigt att höra glassbilen. Han säger att han känner mig ”misshandlad” av detta, och menar vidare att glassbilen ”terroriserar folket”.

Han borrade i däcket för att få tyst på bilen. Han uppger att tidigare chaufförer fått tillsägelser av Percy att inte tuta. 

I december ansökte Nilsson om att själv få starta försäljning från fordon – med egna melodislingor. Syftet är att se om det finns möjlighet att ”fara omkring på stan och föra oväsen med högtalarljud”, enligt honom själv.

Till polisen i Vellinge har han lämnat in fem stycken ansökningar om att sälja bland annat frukt, leksaker och hörselskydd från ambulerande fordon.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.