Kustbevakningen och Transportstyrelsen har godkänt bärgningsbolagets bärgningsplan med krav på att lyftet och vändningen av Karin Høj ska ske till sjöss. Bärgningen påbörjas under fredagsmorgonen och om allt går enligt planen ska fartyget därefter föras till Danmark.
– Skulle komplikationer uppstå, kan bärgningsplanen behöva justeras och godkännas på nytt, säger Fredrik Gustafsson, räddningsledare på Kustbevakningen, i ett pressmeddelande på torsdagen.
– Kustbevakningen kommer också att gå ombord på fartyget för att undersöka utrymmena efter den besättningsman som fortfarande saknas.
Förebygger oljeläckage
En mindre mängd olja kom ut i havet på onsdagen i samband med att fartyget rörde sig och skiftade läge.
– Sedan igår har utflödet av olja avtagit. Inriktningen under kommande dygn är att säkra att inte mer olja läcker ut, säger Fredrik Gustafsson.
Kustbevakningen har två fartyg och ett flygplan på plats under torsdagsförmiddagen.
– Med hjälp av Sjöräddningssällskapet lägger vi ut länsor för att förhindra att ytterligare olja sprids i havet. Av samma anledning har vi också inspekterat haveristen med dykare för att se om det går att utföra tätningsarbeten under ytan, säger Kustbevakningens räddningsledare Fredrik Gustafsson.
En död och en saknad
Det danska fartyget Karin Høj står på torsdagen stilla med aktern mot botten och stäven ovan vattenytan.
En förundersökning pågår där en person är häktad misstänkt för grov vårdslöshet i sjötrafik, grovt sjöfylleri och grovt vållande till annans död.
Ytterligare en person är misstänkt för grovt sjöfylleri.
Det var de två fraktfartygen det danska Karin Høj och det brittiska Scot Carrier som under natten till måndagen misstänks ha kolliderat i Bornholmsgattet mellan Ystad och Bornholm. Det danska fartyget kapsejsade och slog runt.
En besättningsman har hittats död och en saknas.
Hör Kustbevakningen berätta mer om arbetet med det kapsejsade fartyget