Kollektivtrafiknämndens ordförande Carina Zachau (M) är osäker på hur skåningarna kommer att reagera på prishöjningarna.
– Jag hoppas och tror att de har förståelse för att vi har ett krav om att budgeten måste vara i balans, säger Carina Zachau.
Prishöjningarna tros öka Skånetrafikens intäkter med 174 miljoner kronor. Treklövern med Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna vann omröstningen i kollektivtrafiknämnden med stöd av Sverigedemokraterna.
S ville höja två procent
Oppositionen är mycket kritisk mot beslutet.
– Det är så dålig fingertoppskänsla. Vi har redan resenärer som är plågade av förseningar, nedskärningar, inställda tåg. Dessutom gör man det dyrare i en tid då resenärer jagas av andra prishöjningar, säger Andreas Schönström (S), andre vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.
Socialdemokraterna föreslog en höjning med två procent istället för närmare tio procent.
Kritik om sviket vallöfte
Schönström anser att Sverigedemokraterna sviker ett av sina viktigaste vallöften. I SD:s valmanifest i augusti inför regionvalet skrev partiet under rubriken ”En trygg, prisvärd och tillförlitlig kollektivtrafik”, i texten stod det ”för att få tillbaka resenärer inom kollektivtrafiken efter pandemin, är det extra viktigt att göra kollektivtrafiken prisvärd för alla resenärer”.
Niclas Nilsson (SD), ledamot i regionstyrelsen, anser inte att Sverigedemokraterna brutit sitt vallöfte genom att rösta för en höjning av biljettpriserna med upp till tio procent.
– Prisvärt betyder inte frysta biljettpriser eller att priset följer riksbankens inflationsmål på två procent, säger han.
– De tre partierna på vänsterkanten är kända för att ha mer pengar än alla andra, speciellt när de är i opposition, säger Niclas Nilsson (SD).