Med boken följer en CD med nio outgivna låtar av Björn Afzelius varav en är Nationalteaterns uppgörelse med det auktoritära samhället, ”Barn av vår tid”. Och till delar speglar den faktiskt hans egen kärlekslösa barndom.
– För mig var det en nyhet att han hade en så hemsk barndom med ovanliga straff som att han placerades på en hatthylla när han gjort något ofog. Detta ledde till en livslång svindel, säger den gamle vännen Gunnar Wesslén.
Missbrukade sex
Och enligt Gunnar Wesslén kan denna känslokyla vara en förklaring till att Björn Afzelius senare hade svårt med nära kontakter med kvinnor som han under sin livstid mer eller mindre konsumerade i hög takt.
– Det var tragiskt och skulle idag karaktäriseras som ett sexmissbruk.
Och varför de ändå fortsatte att komma till honom skildras just nu på Stockholms stadsteater av en av dom, Marianne Lindberg De Geer, som också födde hans första barn.
– Jag tror att Björn var en killarnas kille, han hade nära relationer bara med män.
Ratade Stickan Andersson
Och grabbarna i Hoola bandoola blev hans vänner men också en del av en skola i musik men också politik. Och när dom för ett gage på 80 kronor slog igenom vid en spelning i Sveriges Radios ”Midnight Hour” 1971 så fick de erbjudande av den store Stickan Andersson men valde istället proggstudion MNW vilket fick den store att rasa.
– Han hotade med att de inte i framtiden skulle få spela vara sig i radio eller tv, men han överskattade nog sin egen makt, säger Gunnar Wesslén och småskrattar.
Men Hoola Bandoola var Mikael Wiehes band vilket gjorde att Björn Afzelius gick sin egen väg och fick i Globetrotters sitt eget mycket kommersiellt framgångsrika band.
Väckte irritation
Så lättsmälta och breda var de att musikkritikerna vid sidan av Carola fick ett favorithatobjekt. Och den tidning som gick längst var Sydsvenskan som kallade hans skiva ”Tankar vid 50” för ”Den mest avskyvärda plattan någonsin”.
– Jag förstod aldrig varför han väckte sån enorm irritation på Sydsvenskan när storstadstidningarna mest slängde ur sig saker som ”frälsningsarmén med elgitarr”
Men denna så kallade avskyvärda platta som kom strax efter han fått besked om sin lungcancer, sålde stort i hela norden. Han dog två år senare och är den svensksjungande artist som sålt mest i historien.
– Jag tycker en del av hans låtar är en del av vår visskatt och i klass med Evert Taube och de kommer alltid att sjungas, säger Gunnar Wesslén.