Vi möter upp med en av Malmö Stads fordonsflyttare.
– Vi har fått ett beslut på att flytta den här bilen eftersom att ägaren har skulder till Transportstyrelsen på 895 950 kr. Bilen är dessutom oförsäkrad, säger han.
Kommunens parkeringsvakter hade upptäckt att bilen stått felparkerad på samma plats vid flera tillfällen. En sökning på registreringsnumret avslöjade ägarens skulder.
– Det var dags att flytta på den helt enkelt, säger kommunens fordonsflyttare.
40.000 obetalda räkningar
I Malmö fanns det nästan 40 000 obetalda parkeringsböter förra året, men trots det har läget blivit bättre. Sedan en lagändring för några år sedan är det nu svårare att låta skulderna bli höga genom att anlita en målvakt.
Siffror från Transportstyrelsen visar att många struntar i att betala parkeringsavgifter och att Malmö sticker ut från andra storstäder.
– Man skriver bilen på en viss person som är målvakt och det innebär att alla fordonsrelaterade skulder går till den personen. Det är inte en helt okänd problematik i Malmö, där har du förklaringen till den stora mängden obetalda avgifter, säger Mikael Andersson på Transportstyrelsen.
Problemet med målvakter i Malmö har funnits länge, men det har blivit bättre.
2014 kom en lagändring som innebär att kommunen får bogsera bort bilar med en skuld på högre än 5.000 kronor. Först när alla skulder är betalda återlämnas bilen.
– Då märkte vi en skillnad som var väldigt tydlig. Det finns även en viss preventiv effekt, säger Mikael Andersson.
Risken att förlora bilen fick fler att betala. På tre år märktes en minskning med 24 procent.
Vill ha mer resurser
På Gatukontoret i Malmö menar man att den nya lagen har hjälpt, samtidigt som det går att göra mer.
– Före lagändringen var vi tvungna att vänta med att flytta bilarna, men nu kan vi ta bilen i besiktning omedelbart. Sedan lagen trädde i kraft har vi beslagtagit cirka 1000 bilar, säger Eva Svenning, parkeringsansvarig på gatukontoret i Malmö.
I Stockholm var 18 procent av de utfärdade parkeringsavgifterna obetalda förra året. I Göteborg ligger siffran på nästan 28 procent.
Men i Malmö betalas fortfarande drygt en tredjedel av böterna aldrig in.
– Vi begärde för längesen en direktlinje till Transportstyrelsen för att få notiser om de bilar som har många obetalda skulder, säger Eva Svenning.
Och trots att siffrorna pekar åt rätt håll finns en frustration över att en person kan få nästan en miljon kronor i p-böter innan bilen plockas in
– Det kommer ständigt nya bilmålvakter och det tar tid innan vår personal känner igen deras bilar, säger Eva Svenning på gatukontoret.
Burlöv sämst i landet
Det skiljer sig stort i antalet obetalda böter bland skånska kommuner och Burlöv sticker ut. Där är hälften av alla parkeringsböter från förra året obetalda.
Sammanlagt handlar det om 728 obetalda avgifter i kommunen.
Obetalda böter i Skåne
Burlöv 44,9 procent
Malmö 35,7 procent
Perstorp 33,3 procent
Landskrona 28 procent
Sjöbo 23,1 procent
För hela landet ligger siffran på 17,9 procent
Källa: Nyhetsbyrån Siren