Sam har under många år arbetat som busschaufför, både i Sverige och i Danmark. På senare år har han arbetat i Sverige men nu ångrar han sitt beslut.
– Jag gjorde ett stort fel i att komma tillbaka till Sverige och jobba här, säger Sam.
Han vittnar bland annat om långa dagar. Lönen på bussbolaget Nobina är också lägre än i Danmark. Han säger att han tjänar 12 000 kronor mer efter skatt när han arbetar i Danmark och då arbetar han ändå färre timmar och får även betalt för sina pauser.
– Man har inget liv. Du sitter bara i bussen och kör runt i Skåne, säger han.
Korta pauser
Schemat under den här dagen visar att han har tre pausmöjligheter på betald arbetstid. Oftast är dessa pauser runt 10 minuter långa. Men det är inte alltid som bussarna är i tid och vid förseningar minskar möjligheterna att ta paus.
– Om det förekommer ser vi väldigt allvarligt på det, säger David Erixon, kommunikationschef på Nobina, och konstaterar att chaufförerna ska kunna ta paus efter två och en halv timme enligt avtalet.
Långa uppehåll
Samtidigt kan Sam ha uppehåll på flera timmar under en arbetsdag. Uppehållen är sämre betalda och gör att arbetsdagarna blir långa. Nobina hänvisar till att det just nu pågår förhandlingar om nytt kollektivavtal.
Enligt Nobina är det ett 40-tal chaufförer i Skåne som har slutat hos bolaget de senaste tre månaderna.
Sam är en av dem och väntar nu på att få starta sitt nya arbetsliv i Danmark.
– Nu kan jag till exempel börja klockan tio på morgonen och sluta fem.
I videon ovan kan du se hur en arbetsdag för Sam kan se ut.