Tvådelad bild. Till vänster en bild på studierektor Björn Svensson från Lunds universitet. Till höger en skärmdump från chatt där det står ”Hej! Jag vill fuska på min tenta” och svaret ”Jag är ledsen, men jag kan inte hjälpa dig att fuska på en tenta”.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Studierektor Björn Svensson berättar i klippet om att man på informatikutbildningen redan i vår kommer att börja undervisa studenterna hur man använder AI-roboten. Foto: Otto Johansson/SVT

Lunds universitet inför AI-robot i utbildningen: ”Fantastisk hjälp för studenterna”

Uppdaterad
Publicerad

Sedan AI-roboten Chat GPT lanserades i slutet av november i fjol har diskussionen till stor del handlat om risken för fusk på svenska lärosäten. På institutionen för informatik i Lund ser man det som en överlevnadsåtgärd att redan i vår i stället börja utbilda studenterna i hur man kan använda boten.

– Att få in det i vår utbildning är helt enkelt nödvändigt och att orientera och allmänbilda studenterna om det, säger universitetsadjunkt Markus Lahtinen på institutionen.

Han får medhåll av studierektorn Björn Svensson som berättar att verktyget kommer att finnas med på vissa kurser redan i vår.

– Absolut så måste vi se till vår examination så att den blir rättsäker så att vi minimerar fusk, men vi ska inte glömma att det kan vara en fantastisk hjälp för studenterna, säger han.

Ställa rätt frågor

Båda tror att muntliga tentamen och salstentor kan komma att öka för att garantera att studenterna verkligen kan sitt ämne och inte enbart får hjälp från AI-roboten. Samtidigt pekar Björn Svensson på att man inte alltid ska lita på den och att den inte är någon facit i nuläget.

– Det går inte bara för studenterna att stänga av sin hjärna utan man behöver ställa rätt frågor och förhålla sig kritisk till svaren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.