Dataspelsbranschen gynnas av Coronakrisen Foto: Bernard Mikulic

Dataspelsbranschen gynnas av coronakrisen

Uppdaterad
Publicerad

Coronakrisen påverkar hela samhället, men dataspelsbranschen har förutsättningar att klara krisen bättre. Spelandet ökar när människor uppmanas att vara hemma och företagen är anpassade för hemarbete och virtuell leverans.

När Massive Entertainment flyttar in i nya lokaler på Möllan i Malmö så stannar personalen hemma. Sedan 16 mars jobbar de 650 anställda på distans. De kopplar upp sig mot företagets nätverk och kan sköta arbetet hemifrån.

– Det fungerar hur bra som helst för vi kan virtualisera hela vår verksamhet. Vi kan producera, marknadsföra och distribuera virtuellt och folk kan uppleva våra produkter helt virtuellt. På ett sätt är det som att vi har tagit ett kliv upp i en digital stratosfär och det har fungerat förvånansvärt bra, säger David Polfeldt, vd.

Coronavirus i Skåne

Nu uppmanar WHO till dataspel

Världshälsoorganisationen WHO har tidigare klassat dataspelsberoende som en psykisk sjukdom. Nu har Ray Chambers, WHO:s ambassadör för global strategi, uppmanat folk att spela dataspel för att upprätthålla social distans. Och på Massive Entertainment märker man att det är många som ägnar sin karantän och isolering åt att spela dataspel.

– Spelbranschen i stort går jättebra under dessa förhållande för folk är hemma väldigt mycket. Folk är väldigt uppkopplade nuförtiden och de spelar mer spel, avslutar David Polfeldt, vd för Massive Entertainment.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronavirus i Skåne

Mer i ämnet