En av de anhöriga sa att de inte ville in i rummet och städa med tanke på risken för smitta, dels för dem och dels för den som sedan ska flytta in i rummet.
– De sa att de inte desinficerar rummen men att vi kunde få ett speciellt rengöringsmedel till städningen. Men hur vet de att det har blivit ordentligt städat av oss sedan, undrar personen, som vill vara anonym.
– Jag förväntade mig att de skulle säga att vi inte skulle gå in där alls. Jag vill inte ta ansvar för att städa detta, tänk om någon annan skulle flytta in och bli smittad.
Upplever att de inte fick svar
Samtalet om att deras familjemedlem gått bort kom sent på kvällen. Det hade bara gått några dagar sedan beskedet om smitta, och familjen upplever att deras frågor om smittspridningen på boendet inte fick några svar utan att personalen hänvisade till sekretess. De fick veta att de kunde komma för att ta avsked morgonen därpå.
– Vi fick vinylhandskar, pappersmunskydd och ett förkläde i tunn plast. Det kändes märkligt.
När rummet ska tömmas tar familjen med sig skyddsutrustning i form av heltäckande overaller och visir med munskydd som de själva ordnat. För städningen anlitar de en firma.
Kritiska mot personalutbyte
De är kritiska till att personal flyttats mellan boendet och ett annat boende där det fanns konstaterad smitta.
– Hur kan man våga ta in personal som jobbar där till Boklunden där det inte fanns smitta då? Dessutom timanställd personal som inte vet vem som är chef eller hur mycket skyddsutrustning man måste ha.
De säger att personalen räckte över en gemensam telefon till deras familjemedlem utan att först rengöra den. När de ringde några dagar senare bad de därför om att telefonen skulle torkas av innan den lämnades över.
– Då fick jag endast kort svar att man har inte tid för sådant och att avdelningens telefonen måste vara tillgängligt för nödsamtal. Jag tycker absolut inte att man ska överlämna en allmän avdelningstelefon som är använd av flera till en boende.
Läs kommunens svar på de anhörigas kritik här.