Att huvuddelen av sträckan går via ett långsträckt tråg, nedsänkt i marken av bullerskäl, blev uppenbart när förbindelsen visades upp för pressen på torsdagen, dagen innan tågen Malmö och Lund stängs ner helt inför fyrspårspremiären 2 oktober.
Trafikverkets projektchef Jens-Peter Eisenschmidt medger att etappen hade varit svårgissad i klassiska tågfrågeprogrammet På Spåret.
– Jo. Men jag tycker ändå det är en fin anläggning vi bygger – och om nåt år känner nog alla igen sig, säger Eisenschmidt till SVT Nyheter Skåne.
Pålitligare trafik
För den som inte främst söker spännande vyer innebär fyrspåret, enligt honom, flera fördelar för resenärerna.
– Vi får en tätare tidtabell, så att vi kan åka oftare mellan Malmö och Lund. Och vi får en pålitligare anläggning, dagens oplanerade störningar med trilskande kontaktledningar, signalfel och liknande har vi byggt bort nu, säger Jens-Peter Eisenschmidt.
Se videon och häng med på tur längs det nya fyrspåret.