Skallarna förvaras för tillfället i museets magasin. Enligt den knapphändiga information som finns ska de ha kommit till 1875 via en forskare vid universitets som jobbade som lärare i Luleå.
Historiska museet jobbar nu med att sammanställa den information de har om just dessa skallar.
– Det är både för mottagarna och för att bevara så mycket information som möjligt. Det här är en del av ett mörkt historiskt arv men det måste dokumenteras på samma sätt som andra delar, säger Christian Mühlenbock som är museichef på Historiska muséet i Lund.
Sedan går frågan vidare till Lunds universitets rektor innan ett slutgiltigt beslut fattas av regeringen, hela processen väntas ta lite över ett år.
Jobba aktivt
De senaste åren har flera samiska kvarlevor återlämnats från samlingar hos universiteten i både Lund och Uppsala. När dessa två skallar lämnats tillbaka finns sex samiska kvarlevor kvar i samlingarna i Lund, fem svenska och en norsk.
Som det ser ut nu behövs en förfrågan från exempelvis en sameförening för att ett återlämnande ska ske men Historiska muséet överväger nu att ta en mer aktiv roll i processen.
– Världskulturmuseerna har börjat jobba mer proaktivt med att söka upp grupper och det har vi pratar ganska mycket om att det kan vara en väg för oss också att gå, säger Christian Mühlenbock.
Se mer i klippet ovan.