Drygt 12 procent av de cyklar som Folksam ersatte förra året var elcyklar.
– Det har varit en konstant ökning under de senaste åren, vilket ju är naturligt eftersom det blir vanligare att man köper en elcykel, berättar Erik Arvidsson som är skadeförebyggare hos Folksam.
Enligt dem var bara 2 procent av cyklarna som stals elcyklar så sent som 2014
Batterierna är eftertraktade
Priset på elcyklarna gör dem eftertraktade och enligt Erik Arvidsson börjar det också bli vanligare att elcyklarnas batterier sparkas eller monteras bort från cyklarna. Batterierna kostar mycket pengar och enligt Folksam är det troligt att det är metallerna i batteriet som tjuvarna vill åt.
– Man kan säga att tillfället gör tjuven. Många är bra på att ta med batteriet när de har parkerat sin cykel, men om man glömmer det, då är tjuven framme, säger Erik Arvidsson.
Många cykelstölder i Skåne
I Skåne finns det extra anledning att vara noggrann med att låsa sin cykel. Varje år stjäls omkring 65 000 cyklar i hela Sverige och en stor andel av cykelstölderna anmäls i sydvästra Skåne.
– Tidigare erfarenhet visar att sydvästra Skåne står för en stor del av cykelstölderna, säger Erik Arvidsson. Cykelkulturen är stark i både Malmö och Lund och då blir det också attraktivt att stjäla.
Enligt Brottsförebyggande rådet, Brå, är det nästan inga av cykelstölderna som klaras upp. I en liten andel inleds en förundersökning och i mycket få hittar man en gärningsman, trots att stölderna drabbar många.
– Vi kommer inte vidare om det inte finns vittnen eller andra iakttagelser. Det är den krassa verkligheten. Cykelstölder är inte heller de mest prioriterade, konstaterar Tomas Håkansson som är kommissarie på polisens operativa avdelning i Malmö som har ansvar för utveckling av mängdbrottsärenden.