Han har svårt att träffas personligen – arbetet tar upp det mesta av hans tid i dag. Över telefon berättar mannen att han minns dagen för åtta år sedan, när han som mellanstadieelev blev släpad ut från klassrummet av en lärare.
– Jag har svårt att glömma det. Rent psykiskt påverkas jag inte av det längre. Jag har försökt lägga det bakom mig så gott det går, säger han.
”Har ingen aning”
Nyheten om händelsen fortsätter att få stor spridning, lång tid efter att ärendet avslutats. Mannen vill förbli anonym eftersom hans föräldrar brukar få utstå reaktioner när nyheten blossar upp på nytt.
– Det här tar fram aggressioner hos människor som inte har en aning om vem jag var och vad som hände. De läser bara artikeln och har synpunkter kring det hela, säger mannen och fortsätter:
– Det gör mig irriterad att de ger sig på mina föräldrar och anklagar mig för att vara ouppfostrad. De har ingen aning om vilken bakgrund jag har, säger mannen.
Bytte skola
Han berättar att han hade problem som elev, både med utsatthet från andra elever och med att skolorna inte såg och uppfyllde hans behov.
– Man påpekade hela tiden att allt inte stod rätt till och att jag var stökig i klassrummet, men det handlade ofta om att jag fick alla uppgifter direkt, trots att jag behövde stöttning och att uppgifterna delades upp, säger mannen och fortsätter:
– Det var inte lätt för mig under skoltiden. Jag fick byta skola flera gånger, men jag gick ut gymnasiet med bra betyg och har ett bra arbete i dag.
Hur ser du på debatten om vilka metoder en lärare ska få använda för att skapa ordning i klassrummet?
– Om eleven är hotfull så måste man kunna agera, men annars måste man kunna agera på annat sätt. Lärare kanske känner att de kan var maktlösa och hamna i underläge, men det är i princip omöjligt att hamna i underläge mot en femte- eller sjätteklassare. Vid den tiden är man bara ett litet barn.