t.v Hyrsparkcyklar vid Triangeln i Malmö ligger huller om buller. T.h Carolina som står med sin egna elsparkcykel.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Efter parkeringslagarna infördes i september 2022 har användningen av elsparkcyklar minskat. Malmöbon Carolina har löst problemet genom att köpa sin egen. Foto: Linnea Nybogård / SVT

Elsparkcyklar i Malmö används mindre efter skärpta parkeringsregler

Uppdaterad
Publicerad

Störiga, tycker en del. Smidiga, anser andra. Elsparkcyklarna har länge varit föremål för debatt. En ny rapport från KTH visar att de används allt mindre i Malmö efter att strängare parkeringsregler införts.

I en tidigare version stod det felaktigt att företaget Voi beställt undersökningen.

I september 2022 infördes strängare parkeringsregler för hyrda elsparkcyklar. Något som i KTH:s rapport pekas ut som anledningen till en minskning av användadet.

Enligt en enkät beställd av Trafikverket, där elsparkcykelföretagets Vois användare har tillfrågats, åker 60 procent av de tillfrågade i Malmö mer sällan elsparkcykel än innan de nya parkeringsreglerna.

– Vår bild är att parkeringsförbudet ledde till förändrade resmönster, säger Boel Berg Wincent, doktorand på Centrum för trafikforskning.

Slipper strul med privat elsparkcykel

På en privat elsparkcykel åker malmöbon Carolina förbi på väg till gymmet. Hon köpte en egen för att slippa strulet med parkering.

– Innan var det som att man placerade dem på gatan eller lite överallt, så jag tycker det är bra, säger hon.

I klippet högst upp ger några Malmöbor sin syn elsparkcyklar och parkeringsreglerna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.