I en tidigare version stod det felaktigt att företaget Voi beställt undersökningen.
I september 2022 infördes strängare parkeringsregler för hyrda elsparkcyklar. Något som i KTH:s rapport pekas ut som anledningen till en minskning av användadet.
Enligt en enkät beställd av Trafikverket, där elsparkcykelföretagets Vois användare har tillfrågats, åker 60 procent av de tillfrågade i Malmö mer sällan elsparkcykel än innan de nya parkeringsreglerna.
– Vår bild är att parkeringsförbudet ledde till förändrade resmönster, säger Boel Berg Wincent, doktorand på Centrum för trafikforskning.
Slipper strul med privat elsparkcykel
På en privat elsparkcykel åker malmöbon Carolina förbi på väg till gymmet. Hon köpte en egen för att slippa strulet med parkering.
– Innan var det som att man placerade dem på gatan eller lite överallt, så jag tycker det är bra, säger hon.
I klippet högst upp ger några Malmöbor sin syn elsparkcyklar och parkeringsreglerna.