Före detta polisen Ewa-Gun Westford berättar om hur hon blev grundlurad.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Den före detta polisen Ewa-Gun Westford kan verkligen inte begripa att hon blev lurad. ”Allt gick så väldigt snabbt”, säger hon. Foto: Johan Dernelius/SVT

Expolisen Ewa-Gun Westford grundlurades på nätet: ”Kunde känna hur näsan växte”

Uppdaterad
Publicerad

Inte ens någon med 50 års yrkeserfarenhet går säker. Det fick den pensionerade polisen och presstalespersonen Ewa-Gun Westford uppleva när hon råkade ut för en nätbluff.

När Ewa-Gun Westford ville säga upp en tidningsprenumeration sökte hon efter hur hon skulle gå tillväga på nätet. Länken hon fick upp verkade tillförlitlig och hon trodde att hon lyckats.

– Jag fick till och med svara på varför jag ville säga upp tidningen vilket gjorde mig jätteglad.

Internetrelaterade brott

Men efter någon vecka fick hon ett kravmejl på en summa pengar plus en påminnelseavgift av företaget Bymetis. Då hörde Ewa-Gun av sig till tidningens kundtjänst och fick veta att hon blivit lurad.

– Jag kände nog hur näsan växte. Jag tycker själv att jag är en noggrann medborgare och försöker, men även om man tror att man gör rätt är det inte så.

Ska polisanmäla

Hon har kontaktat Allmänna reklamationsnämnden, ARN, Konsument Europa och Kronofogden. Nu återstår det att ta sig till sin gamla arbetsplats polishuset, med alla dokument som hon har samlat in.

– Det kommer bli avskrivet innan bläcket hinner torka. Jag vet ju om att bedrägerier är vanligare än cykelstöld i dag.

Nu får hon flera mejl i veckan från företaget och får spendera tid på att bestrida de betalkrav som kommer in.

– Jag får även brev hemskickade.

Vill att resurser avsätts

Ewa-Gun Westford hoppas att hennes tidigare arbetskollegor ska kunna göra något för att få bukt med bedrägerierna.

– Jag skulle vilja att man avsätter resurser och kan påverka lagstiftningen så man snabbare kan stoppa de här bedragarna.

SVT har sökt företaget Bymetis för en kommentar.

– Har man fått en faktura som man anser är felaktig har man alltid möjlighet att bestrida en sådan, har Henric Jonsson, som är juridisk rådgivare vid Hallå konsument, tidigare sagt till SVT. Foto: Johan Dernelius/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Internetrelaterade brott

Mer i ämnet