När Ewa-Gun Westford ville säga upp en tidningsprenumeration sökte hon efter hur hon skulle gå tillväga på nätet. Länken hon fick upp verkade tillförlitlig och hon trodde att hon lyckats.
– Jag fick till och med svara på varför jag ville säga upp tidningen vilket gjorde mig jätteglad.
Men efter någon vecka fick hon ett kravmejl på en summa pengar plus en påminnelseavgift av företaget Bymetis. Då hörde Ewa-Gun av sig till tidningens kundtjänst och fick veta att hon blivit lurad.
– Jag kände nog hur näsan växte. Jag tycker själv att jag är en noggrann medborgare och försöker, men även om man tror att man gör rätt är det inte så.
Ska polisanmäla
Hon har kontaktat Allmänna reklamationsnämnden, ARN, Konsument Europa och Kronofogden. Nu återstår det att ta sig till sin gamla arbetsplats polishuset, med alla dokument som hon har samlat in.
– Det kommer bli avskrivet innan bläcket hinner torka. Jag vet ju om att bedrägerier är vanligare än cykelstöld i dag.
Nu får hon flera mejl i veckan från företaget och får spendera tid på att bestrida de betalkrav som kommer in.
– Jag får även brev hemskickade.
Vill att resurser avsätts
Ewa-Gun Westford hoppas att hennes tidigare arbetskollegor ska kunna göra något för att få bukt med bedrägerierna.
– Jag skulle vilja att man avsätter resurser och kan påverka lagstiftningen så man snabbare kan stoppa de här bedragarna.
SVT har sökt företaget Bymetis för en kommentar.