– Det är både och... Alltså, vad ska vi med den till? Finns det underlag full ut för att det ska betala sig? undrar Helsingborgaren Anders Wolf som är kluven till Ångfärjan.
– Och så tänker man på färjestationen som är kultur här, och den har man ju växt upp med. Och sedan danskarna, de bygger stort på sin sida så man kan ju lika gärna ta båten över för det är ju så stora pengar.
Att Helsingborgare som Anders Wolf är skeptiska mot nybyggen är inget nytt, det är en lång tradition i staden:
– Helsingborgarna är väldigt oroliga för förändringar. Vi hade inte haft teatern idag på sin plats, jag tror inte vi hade haft konserthuset och vi hade definitivt inte haft hela Norra hamnen om vi hade lyssnat på Helsingborgarna, för där var motståndet i princip 100-procentigt mot att bygga och att bygga på det sättet, minns statsarkitekt Konrad Ek:
– I dag är det ju det omvända. Helsingborgarna har tagit hela Norra hamnen till sig och det är en stolthet för staden.
Ofta tummen ner
Att planera nybyggen, det tar tid i Helsingborg, speciellt om de ska bli höga eller stå vid havet.
Genom åren har en rad projekt fått tummen ner, däribland flera på Gröningen norr om centrum: ett dubbelt bostadhus och så en hotellanläggning och ett flashigt spa, ritat av Gert Wingårdh och som visades upp redan 2005 – men vad som ska hända på den gamla karantäntomten är fortfarande höjt i dunkel. Först hördes folkopinionen, sedan sprack den gemensamma politiska viljan och kvar står nu – fortfarande – Brinova med en tomt man inte kunnat utveckla och som kommunen gärna skulle köpa tillbaka. Bara priset är det rätta...
Något spa blev det alltså inte på Karantänen – däremot ett något mindre kallbadhus några hundra meter norrut.
– Jag tycker det har blivit jättefint. Det här är något som passar Helsingborg och Helsingborgarna alldeles perfekt. Vi har fått en badanläggning som är ganska anspråkslös och elegant och en fin restaurang, så det är ett fint komplement. Samtidigt har vi kanske gått miste om en stor spännande ny sak för Helsingborg som skulle kunna bygga varumärket men så är det ju, att allt går inte att genomföra här, konstaterar Konrad Ek.
Sätta staden på kartan
Och det är just där Ångfärjan kommer in i bilden – bostäder och kongresscentrum som ska sätta Helsingborg på kartan. Det har gått flera år nu, sedan kommunen presenterade det första förslaget – Saltkristallerna – men efter omfattande prostester fick man dra tillbaka och göra om, och enligt stadsarkitekten kommer det att bli mycket bättre och inte upplevas som en mur mot havet.
– Vi har tagit till oss av all den kritiken och fått fram ett förslag som passar in på ett väldigt fint sätt i vår stad. Man bygger en kongressanläggning som inte behöver sticka ut genom att vara hög utan det är fin arkitektur och ett spännande tillskott, säger Konrad Ek.
Men räkna med att det kommer att dröja länge innan sista ordet är sagt om Ångfärjan och med tillräckligt med tid för att handlägga överklagan i flera instanser lär bygget inte stå klart förrän tidigast 2017 eller 2018.
Just nu är planerna ute på nytt samråd och även om Anders Wolf är kluven, så skulle han rösta nej till bygget om det blev folkomröstning:
– Tillför det Helsingborg en hel del positivt är det kanske inte fel, men det känns lite för oigenomtänkt i dagsläget.