Nyligen meddelade regeringen att man satsar 100 miljarder på det svenska järnvägsnätet. Det innebär att de skånska pendlarna under flera år framöver får leva med olika pågående järnvägsarbeten som på olika sätt stör den dagliga trafiken i form av inställda tåg och glesare trafik.
Det lär också ta lång tid innan resenärerna verkligen märker några förbättringar eftersom det är många inblandade i järnvägsbyggen. Statliga Trafikverket är numer bara en beställare av tjänster från en rad privata entreprenörer, påpekar Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott.
– Och då ska vi först upphandla, ha ett anbudsförfarande, sen hantera eventuella överklaganden. Vi som skulle behöva få ordning på järnvägen nu.
För resenärerna väntar med andra ord flera år av sannolikt förvärrade problem i tågtrafiken. Skånetrafiken satsar på att göra resandet mer uthärdligt genom att från den första juli servera vatten på alla tåg. Och när tåg ställs in ska ersättningsbussar finnas på plats inom 20 minuter vid de största stationerna.
”Vi måste ha dubbelspår”
I Skåne krävs också mer än gradvisa förbättringar av järnvägsnätet för att trafiken ska flyta obehindrat, enligt Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken. Han vill att Öresundsbrons överskott slussas vidare till järnvägen.
– Kapaciteten måste öka, med enkelspår blir nätet fortsatt väldigt sårbart, vi måste ha dubbelspår och dessutom fyrspår mellan Malmö och Hässleholm. Utan det får vi fortsatt väldigt mycket störningar.