– Vi utger oss inte för att vara verkligheten, men vi försöker vara samtida. När vi skrev manuset gick det inte att tänka sig att vi kan göra en serie 2016–2017 där vi helt duckar från flyktingströmmen, säger Hans Rosenfeldt som har skrivit manus ihop med Camilla Ahlgren.
Debattklimat förändras
Temat identitet präglar säsongen på mer eller mindre tydliga sätt – något som i de första avsnitten innebär: bekantskap med tvillingbröder, liv med skyddad identitet, betydelsen och värdet av ett pass samt flera olika rollfigurers sökande efter svar på frågan ”vem är jag?”.
Att ignorera gränskontrollerna och att debattklimatet mellan Sverige och Danmark har förändrats sedan hösten 2015 har inte gått att ignorera helt och hållet, förklarar manusförfattarduon.
– Temat genomsyrar alla historier och våra huvudkaraktärer, säger Camilla Ahlgren.
Brutalt mord
Stenad till döds hittas säsongens första mordoffer på Pepparholm intill Öresundsbron – kvinnan är chef för den danska motsvarigheten till Migrationsverket och snabbt börjar polisen att utreda om mordet har kopplingar till en omstridd utvisning, och ett uppmärksammat firande bland medarbetare på myndigheten.
– Största svårigheten med de första avsnitten är att få i gång så många berättelser. ”Bron” har ju så många karaktärer och linjer samtidigt, så det är nog den största utmaningen. Man ska få ett bra grepp om karaktärerna, säger Henrik Georgsson, som tillsammans med danske Rumle Hammerich regisserar fyra avsnitt vardera.