Foodora dominerar den svenska marknaden när det gäller hemleverans av färdiglagad mat. Företaget rekommenderar kunderna att låta de anställda placera maten utanför dörren. Men det blir inte alltid så.
– Vi försöker att hålla ett avstånd men tyvärr så förhåller sig inte alla till det, säger Thomas Carroll, matbud för Foodora.
Facket: ”Svårt för buden att stanna hemma”
Lars Karlsson, ombudsman på fackförbundet Transport, tror att många av matbudens medarbetare har svårt att tacka nej till uppdrag när de har symptom.
– De har så få arbetstimmar. Vi pratar om tio till tjugo timmar i veckan. Att vara hemma och få 80 procent av det blir inte ekonomiskt försvarbart. Mår man då lite dåligt tror jag att matbuden kan ta en onödig risk och ger sig ut och arbetar.
Skyddsutrustning och avstånd
Hans Skruvfors, vd på Foodora, är förvånad över Transports kritik:
– Det överraskar mig. Vi har för närvarande en väldigt positiv dialog med Transportarbetarförbundet för att nå fram till ett kollektivavtal.
Han menar också att företaget gör tillräckligt för att skydda de som leverar maten.
– Vad jag förstått är vi mer eller mindre överens om alla arbetsrättsliga åtgärder i form av skyddsutrustning och att kunderna ska hålla avstånd.
Företaget uppger att de haft en väsentlig uppgång på försäljningsidan under corona. Mer exakta än så vill företaget inte vara.