– I den ultimata världen skulle alla få högsta betyg – men så är det inte i verkligheten, säger Karin Borggren, bildlärare på kommunala Johannesskolan i Malmö.
SVT Nyheter Skåne har kartlagt niondeklassarnas betyg bland Malmös grundskolor från 2019. Högsta betygspoäng per ämne är 20 poäng och innebär att alla elever fått högsta betyg.
7 av 16 friskolor i Malmö hade 17 poäng eller högre i årskurs nio i ämnena bild eller slöjd. Bland de kommunala skolorna var det 2 av 26 skolor som hade betygspoäng 17 eller högre i bild eller slöjd.
”Låter högt och orealistiskt”
– Det låter högt och känns orealistiskt. Man undrar ju hur de har bedömt detta, säger Karin Borggren, bildlärare på den kommunala skolan Johannesskolan.
Karin Borggren är legitimerad inom sitt ämne och har arbetat som bildlärare i drygt tio år.
– För att få ett A så krävs det en del av eleven. Den ska bland annat kunna göra andras idéer till sina egna, vara duktig på bildkomposition och kunna resonera kring sitt eget skapande, säger hon.
Förra läsåret fick niondeklassarna på Johannesskolan ett snitt på 11,1 poäng i ämnet bild. Och det var bland de lägsta snitten i Malmö.
– Det är klart att det är tufft. Och det ligger mycket ansvar på oss lärare att eleverna ska lyckas. Men betyg ska symbolisera faktiskt kunskap och ingenting annat, säger Karin Borggren.
Stöd från forskning
Hampus Poppius är doktorand vid Nationalekonomiska institutionen vid Lunds universitet och har forskat på ämnet betygsinflation.
– Det kan vara så enkelt att fler elever som är duktiga i bild eller slöjd dras till friskolor eller att de praktiska ämnenas betygskriterier är för difusa. Men forskning visar att friskolor sätter högre betyg och framförallt i praktiska ämnen.
Och i dag presenteras den statliga betygsutredningen vars uppgift är att framföra förslag och åtgärder för att motverka betygsinflationen i skolorna.
– Vi har sett en trend de senaste åren att betygen ökar men motsvarar inte den faktiska kunskapen – och det är ett problem, säger Hampus Poppius.
SVT Nyheter Skåne har försökt nå de friskolor som har ovanligt höga betyg i slöjd och bild men de har inte velat ställa upp på intervju.
Svårt att få behöriga lärare
Inte heller ”Paraplyorganisationen för icke-kommunal förskola och skola i Malmö” har möjlighet att ställa upp på en intervju utan väljer att kommentera kartläggningen skriftligt:
”Det är problematiskt att jämföra stora kommunala skolor med små friskolor. Men en orsak kan vara att när man undervisar i de praktiska ämnen som till exempel bild kan det vara svårt för den enskilda lila skolan att få behöriga lärare.”, skriver Inger Persson, ordförande i PIK, i ett mejl.