Med den nya lagen kan regeringen med kort varsel införa id-kontroller, liknande dem som sattes in efter flyktingströmmen 2015.
Beslutet behöver inte gå via riksdagen och gäller i ”högst sex månader”, men kan därefter förlängas sex månader i taget.
– Jag tycker det är bättre om det ligger kvar i riksdagen. Då får man en diskussion och ett samtal. Lägger man över det till regeringen finns risk att det används lite lättvindigt, som en av- och på-knapp. Det blir inte bra, säger regionrådet Carl-Johan Sonesson (M) i Skåne.
Transportföretagens ansvar
Regeringen anser att kontrollerna kan behövas ”för att säkerställa ordning och säkerhet i landet”. Men från Ystad i söder till Haparanda i norr höjs kritiska röster.
Inte minst från transportföretagen, som får ansvara för att utföra kontrollerna och riskerar böter på upp till 250 000 kronor om deras resenärer inte har rätt id-handlingar.
– Jag ställer mig tveksam till om den typen av myndighetsutövning ska läggas på oss. Vår personal har ingen utbildning i att se om ett pass från Kirgizistan är falskt eller inte, säger Per-Ove Forsberg, vice vd för rederiet Unity Line.