Ture Ertman har pendlat mellan hemmet i Skåne och jobbet i Danmark i många år. När de tillfälliga id-kontrollerna infördes i samband med flyktingkrisen 2015, blev det betydligt svårare att pendla, menar han.
– Det är inte bara id-kontroller det handlar om, det är tranportöransvar. Det kommer innebära färre avgångar och fler förseningar, säger Ture Ertman.
”Tog en timme över sundet”
Transportöransvar innebär att transportören av tåg, bussar och flyg är skyldiga att säkerställa att deras passagerare har giltig id-handling. När de tillfälliga id-kontrollerna infördes 2016, fick samtliga passagerarare gå igenom spärrar och visa upp giltigt id innan de klev på tåget på Kastrup.
– Det kunde ta en timme att ta sig över sundet, säger Ture Ertman och suckar högt.
Om id-kontrollerna införs igen, tror Ture Ertman att det kommer att få stora konsekvenser för gränspendlandet.
Utökade gränskontroller
– Det är förskräckligt, det är jättejobbigt som vanlig pendlare att förhålla sig till det när man bara ska fram och tillbaka till jobbet, säger Anne Einarsson som även hon pendlar mellan Danmark och Sverige.
Både hon och Ture Ertman har förståelse för att man behöver kontrollera vilka som kommer i samband med flyktingvågen från Ukraina, men ingen av dem förespråkar den här lösningen.
– Med tanke på senaste id-vevan, kändes det som att det var slöseri av polisens resurser och resenärernas tid utan någon direkt effekt, säger Anne Einarsson.
I klippet ovan kan du höra fler pendlare på Hyllie om vad de tycker om förslaget att införa id-kontroller.