Foto: SVT

”Greater Copenhagen” ska locka fler

Uppdaterad
Publicerad

Glöm varumärket Öresundsregionen. Nu byter området namn till Greater Copenhagen.

Orsaken är att man inte har lyckats locka tillräckligt med turister och företag till området. Öresundsregionen är som begrepp inte tillräckligt känt på andra kontinenter.

Med hjälp av namnbyte hoppas man få ta del av den framgång som Köpenhamn haft när det kommer till internationell marknadsföring.

– Vi ser att vi har nytta av det här och att våra danska vänner vill ha med Skåne när de pratar om Greater Copenhagen är naturligtvis både roligt och bra för oss, säger Henrik Fritzon, regionstyrelsens ordförande, till P4.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.