Om planerna blir verklighet så kommer vätgasmacken stå klar 1 januari 2023. Trelleborgs kommun vill också att cirka 50 skolbussar, sopbilar, lätta lastbilar och personbilar ska vara vätgasdrivna.
– Det är strategiskt. För att få vätgasmacken att fungera under de första kritiska åren så måste man ha en viss massa som kan underhålla produktionen tills den stora massproduktionen av vätgasfordon kommer igång, säger Maria Malm Skarin, marknadschef på Trelleborgs Energi AB.
Släpper ut vattenånga
Fordonen ska vara bränslecellsbilar – en ny typ av elbil. Bränslecellerna omvandlar syre och vätgas till energi som driver bilen. Till skillnad från batteridrivna elbilar så går det snabbt att tanka med vätgas. I Trelleborg vill man att bilarna ska tankas med grön vätgas som är producerad med förnybar energi som sol- och vindkraft.
– Vi tror absolut att vätgasfordon kommer vara framtiden för vi måste få ner våra miljöutsläpp från tunga fordon. Och vad skulle vara bättre än att ställa om en fordonsflotta och det enda vi då släpper ut är värme och vatten, säger Maria Malm Skarin.