Ibland är det som att korsa en motorväg i rusningstrafik. Venbåtarna tvingas nästan dagligen väja för fartygen som kommer från både norr och söder.
– Vi är utsatta här. Alla båtar som kommer söderifrån ska ju väja för oss, men det gör de inte alltid, säger befälhavaren Mikael Bäckvall.
Inte förvånad
Mikael Bäckvall jobbade själv förra lördagen när lastfartyget Ran gick på grund utanför Ålabodarna. Hade venbåten Uraniborg avgått bara en halvtimme tidigare hade de kunnat stöta på Ran, som styrdes av en berusad befälhavare.
– Jag blev inte förvånad. De har en liten besättning och det händer då och då att båtar går på grund här. På de mindre utländska båtarna är det tyvärr ofta sprit inblandat.
Enligt Kustbevakningen har det i år skett en kraftig ökning av antalet allvarliga tillbud längs den skånska och blekingska kusten. I nära hälften av fallen sedan 2010 har alkohol varit inblandat.
Extremt försiktig
Mikael Bäckvall säger att han inte är orolig för sina passagerares säkerhet. Det handlar bara om att vara extremt försiktig.
– Det händer att vi har kollisionskurs med ett fartyg som ska väja enligt högerregeln. När vi kontaktar dem får vi inget svar. Då får vi väja istället för säkerheten går alltid först på ett passagerarfartyg.
I Sverige infördes strikta alkoholregler på sjön för 20 år sedan. Först nu har omvärlden hunnit i kapp, men trots det fortsätter tillbuden.
I dagsläget genomförs inte några regelrätta nykterhetskontroller på fartygen som passerar Öresund.
– Det vore inte fel om det gjordes. Det kom ju en ny lag för något år sedan som gäller kontroller på fritidsbåtar. Varför kan man då inte göra det på fartygen i Öresund?, frågar sig Mikael Bäckvall.
Tar starkt avstånd
Svensk rederiförening med säte i Göteborg ser allvarligt på Rans grundstötning förra helgen.
– De har överträtt reglerna som gäller till sjöss. Där gäller nolltolerans mot alkohol. Vi tar starkt avstånd från deras agerande, säger Tryggve Ahlman, säkerhetsansvarig på Svensk rederiförening.
Enligt Tryggve Ahlman är onykterhet på sjön inte något stort problem i dagsläget. Huruvida alkoholkonsumtionen är större på utländska fartyg vill han inte uttala sig om.
– Det har jag inga belägg för att säga.