Piloten Bengt gjorde en kupp – blev först att lyfta från Sturup

Uppdaterad
Publicerad

En lätt förvirring uppstod – plötsligt taxade Bengt Fahlander ut på startbanan och gasade på. Kvar på startplattan stod ett flygplan från Linjeflyg, fyllt med journalister, som hade tänkt sig vara först upp i luften från den då nybyggda flygplatsen. Ett halvt sekel senare minns piloten Bengt tillbaka till hur han kuppade sig till att bli först att lyfta från Sturups flygplats.

50 år har nu gått sedan man valde att ersätta Bulltofta flygplats med en ny och betydligt större flygplats i Svedala kommun. Bulltofta kunde inte byggas ut och orsakade bland annat bullerproblem över Malmö.

Ett annat alternativ som då diskuterades var att flytta Kastrup till ön Saltholm och då är det inte säkert att Sturups flygplats, som numera heter Malmö airport, hade funnits.

– Innan Sturup byggdes protesterade miljörörelsen. Det fanns ett rikt fågelliv i området. Jag minns också att det kunde bli väldigt dimmigt vilket ställde till stora problem för den tidens flygtrafik, berättar Bengt Fahlander om den första tiden.

Piloten Bengt Fahlanders ”kupp” omnämndes i bland annat i tidningen Arbetet, 1972. Foto: Johan Dernelius

Charter och affärsflyg från Sturup

På Sturup kom flygplatsen igång med det gryende charterflyget till soligare breddgrader. Bengt Fahlander däremot hamnade hos affärsflyget där han kunde flyga alltfrån USA:s dåvarande utrikesminister Henry Kissinger, golfproffset Seve Ballesteros till transplanterade organ som krävde oerhört snabba leveranser och välkända konstskatter.

I ett av fallen flög han en tavla av Leonardo da Vinci som skulle till en utställning på konstmuseet Rooseum i Malmö.

– Tavlan ”Damen med hermelinen” var värderad till 100 miljoner US dollar och fraktades i en nästan oförstörbar låda som tydligen skulle klara en flygkrasch, minns Bengt Fahlander.

Se i klippet nedan hur man jagade och skrämde fåglar på Sturup i början av 1970-talet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.