Det ser ut som en skena mitt i vägbanan och tricket är att när bilen är ovanför skenan, så laddas bilbatteriet.
– Under bilen fälls en så kallad avtagare ut som släpar mot skenan så att bilen laddas. Det innebär att du inte behöver stanna vid en station för att ladda bilen, säger Dan Zethraeus.
Han jobbade under många år som tv-producent på SVT, men sadlade om.
– Jag började med att bygga modeller av min sons lego, men jag trodde aldrig att vi skulle komma så här långt.
Tillsammans med forskare på LTH har han nu tagit fram en lösning för att ladda elbilar under färd.
– Om jag till exempel skulle vilja åka från Lund till Stockholm skulle det räcka att hälften av sträckan var försedd med elväg. Då behöver man bara stanna när man vill fika. Inte för att man måste ladda bilen, säger Dan Zethraeus.
Det finns flera aktörer som utvecklar liknande teknologier. Teamet bakom lundalösningen tror att tekniken med en skena som inte behöver grävas ner kan vara en fördel.
– Men när det gäller motorvägar har Trafikverket sagt att de gärna ser att elvägen hamnar under mark, säger Mats Alaküla, professor i industriell teknik vid LTH.
Kostar tio miljoner per kilometer
Kostnaden för att bygga och driva elvägen är cirka 10 miljoner kronor per kilometer. Men i slutänden kommer det att löna sig menar forskarteamet.
– Om man kan ladda personbilar under körning kommer man kunna ta bort fyra femtedelar av batterierna, säger professor Mats Alaküla.
För att elvägar ska fungera måste biltillverkarna vara beredda att justera sina modeller. Demonstrationsvägen på 120 meter är klar. Nu ska tekniken testas ute i verkligheten.
– Vår lösning fungerar i alla trafikmiljöer och är lätt att bara lägga på asfalten. Det är den stora fördelen, säger Dan Zethraeus