Se när eleverna samlar blåstång vid Brofästet i Malmö i klippet ovan.
Blåstången vajar i vattnet vid Brofästet i Malmö, och eleven Tahzeeb Fatima klipper av den och lägger den i en plastpåse.
Blåstången och dess ekosystem är en bra indikator för att ta tempen på hur Österjön mår. Forskningen som eleverna deltar i ska förhoppningsvis bidra till att få en bild av hur den biologiska mångfalden i tångskogen påverkas av klimatförändringar.
Christopher Häll, lärare på Värner Rydénskolan, tycker att insamlandet väckt engagemang, det är kul för eleverna att göra ett ”riktigt” projekt.
– Eleverna ser saker som jag inte ser, säger Christopher Häll.
”Kul att forska”
Forskningsprojektet är på uppdrag av Nobelprismuseet och involverar flera skolor i landet. Efter insamlandet ska alla klasser göra en vetenskaplig affisch om vad de lärt sig. Bästa affisch utses på Nobelprismuseet i Stockholm senare i år.
Abas Tawab och Zeinab Al Miyahi tycker att det vore kul att vinna tävlingen och åka till Stockholm.
– Det handlar inte om att vinna, det handlar om få kunskap, berättar Abas Tawab.
– Och att ha det roligt också, säger Zeinab Al Miyahi.