Den första spårvagnen, en av sju som snart ska sättas i trafik i Lund. Foto: SVT

Nu är första spårvagnen på plats i Lund

Uppdaterad
Publicerad

Tidigt på onsdagsmorgonen anlände den första spårvagnen till Lund. Åsa-Hanna heter Skånetrafikens nya stolthet och är 33 meter lång och väger 43 ton. Hon fraktades på en 42 meter lång specialbyggd lastbil till Lund.

– Idag är det en historisk dag när vi ska köra in den första spårvagnen i depån, säger projektchefen Håkan Henmyr till SVT Nyheter Skåne som är på plats när spårvagnen anländer till Lund.

Håkan Henmyr, projektchef spårvagnsprojektet Skånetrafiken. Foto: Bernard Mikulic/SVT

Första av sju vagnar

Åsa-Hanna är den första av sju spårvagnar och när den kommit på plats i depån är det flera saker som måste testas.

– Det är kontaktledningar, tvätt och lyftar som vi inte kunnat testa tidigare, säger Håkan Henmyr på Skånetrafiken.

17 augusti är det dags att för första gången rulla ut spårvagnen för en testrunda på spåret.

– Då kommer det att gå väldigt sakta för att se att den inte tar i någonstans och att kontaktledningar och växlar fungerar, säger Håkan Henmyr.

Se mer om den nya spårvagnen i klippet ovan!

Fakta spårvägen i Lund

Linjen mellan Lund C och företaget ESS i östra Lund kommer att trafikeras av sju nya spårvagnar.

Sammanlagt har spårvagnen plats för cirka 200 resenärer, varav 40 sittande – ungefär samma kapacitet som fyra vanliga stadsbussar.

Det finns rullstolsplatser, USB-uttag och WIFI i samtliga vagnar. Spårvagnarna drivs av grön el och har teknik för att återvinna bromsenergi.

Linjen, som kommer att heta linje 1, är 5,5 km lång och har 9 hållplatser.

Att åka från Lund C till ESS med spårvagnarna kommer att ta 14,5 minuter.

Spårvagnarna kommer att trafikera alla dagar klockan 05–24, fredag och lördag natt fram till klockan 02.

I högtrafik planeras en avgång var 7-8:e minut. Övrig tid körs en tur minst var 20:e minut.

Källa: Skånetrafiken

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.