Eleverna Khaled El Moghrabi och Nour El Ali tycker inte om bilden av Johannesskolan som en problemskola. Foto: Fredrik Svenningsson

”Historien som eleven berättar har betydelse”

Publicerad

För att vända en skolas dåliga rykte är bland annat relationerna till eleverna av vikt – och vad eleverna förmedlar utåt. Det menar den nya biträdande rektorn på Johannesskolan.

Efter flera år med stök, bråk och hög läraromsättning försöker nu den nya skolledningen på Johannesskolan i Malmö vända sitt rykte och locka fler elever till skolan. Under det senaste året har skolan ökat sin lärarbehörighet från 60 till 90 procent, för att stärka kvalitén på undervisningen.

– Jag hörde att det var lite svajigt här på Johannesskolan och jag tycker om att skapa strukturer och att förändra, säger Rasmus Wennergren, biträdande rektor.

Rasmus Wennergren började att arbeta på Johannesskolan för drygt ett och ett halvt år sedan. Han har tidigare arbetat på Rosengård och han hoppas att hans erfarenheter kan vara av vikt på hans nya arbetsplats. Och han menar att elevernas bild av skolan är av betydelse.

Elevernas berättelser påverkar ryktet

– Detta är elevernas vardag och hur de berättar om sin skola för andra människor kan därefter forma ryktet, säger han.

Nu arbetar även lärare och rektorer med att stärka sina relationer till eleverna för att skapa en god stämning på skolan.

– Man märker att eleverna här är väldigt relationssökande och det går snabbt att skapa en relation med en elev, säger Rasmus Wennergren.

”Förstår inte att det är min skola”

Khaled El Moghrabi och Nour El Ali går i årskurs nio på Johannesskolan och har gått där sedan första klass.

– När jag hör historier om bråk här så förstår jag inte att det är min skola det handlar om. Om det är konflikter så löser man dem, säger Khaled El Moghrabi.

Och Nour El Ali håller med sin klasskamrat.

– Jag blir förvirrad när jag hör dåliga saker för jag inte sett något av de här händelserna, säger hon. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.