Foto: Arkivfoto: TT

Höghastighetståg Lund-Hässleholm ska gå 250 km/h

Uppdaterad
Publicerad

Den planerade höghastighetsbanan på sträckan Hässleholm–Lund och på Ostlänken byggs med högsta hastighet: 250 kilometer i timmen, enligt Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket.

Det är ett av Trafikverkets förslag i den nya nationella transportplanen för 2018–2029, som presenterades under en presskonferens idag.

Det innebär att det blir betydligt billigare än de ursprungliga planerna, men oklart hur mycket. Men den första delen, Ostlänken, beräknas bli tio miljarder kronor billigare.

– Det gäller att vi säkerställer att vi moderniserar, rustar upp järnvägen. Att vi får ett bättre underhållssystem, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.

Det gäller Västra och Södra stambanan och Malmbanan.

– Det är ingen tvekan på att det kommer att leda till en bättre kvalitet i systemet, säger hon.

LÄS MER: Stambanebygget genom Skåne tidigareläggs

Av totalt 622,5 miljarder kronorna ska 333,5 miljarder användas till att utveckla transportsystemet. Resten går till underhåll, drift och reinvesteringar av järnväg och väg. Den ekonomiska ramen innebar en ökning med drygt 100 miljarder jämfört med nuvarande transportplan som sträcker sig till 2025.

För järnvägen betyder regeringens ekonomiska ram ett utökat underhåll med 47 procent till 125 miljarder kronor. Ändå räcker det bara till bibehållen standard, inget mer, enligt Trafikverket.

Släpar efter

Underhåll av vägar får kosta 164 miljarder. Trafikverket hade begärt 189 miljarder kronor för att vägarna inte ska försämras. Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon bedömde förra hösten att en viss del av vägnätet nu kommer att släpa efter och tappa i funktion.

Transportplanen kommer att skickas ut på remiss innan regeringen tar beslut om planen i mars 2018.

Bakgrund

För ett år sedan lade regeringen fram sin infrastrukturproposition med ekonomisk ram på 622,5 miljarder kronor för satsningar på framförallt järnväg och väg 2018–2029.

Projekten ska prioriteras utifrån flera kriterier, framför allt ökad kapacitet och säkerhet på väg och räls. Hänsyn tas också till regeringens mål om EU:s lägsta arbetslöshet 2020 och till målet om minskade utsläpp. Nytt är att transportplanen även ska ta hänsyn till målet om att 250 000 nya bostäder ska byggas.

Av de 622,5 miljarderna kronorna ska 333,5 miljarder användas till att utveckla transportsystemet. Resten går till underhåll, drift och reinvesteringar av järnväg och väg. Den ekonomiska ramen innebar en ökning med drygt 100 miljarder jämfört med nuvarande transportplan som sträcker sig till 2025.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.