1700-talet står på schemat denna måndag i Lövestad skola. I årskurs sex är det delade meningar om vanliga böcker kontra datorer i undervisningen. I den digitala hörnan finns team Noah och Frode. De gillar att göra skolarbete på digitala skärmar.
– Det hjälper en att fokusera när man kan höra texten samtidigt som man läser den. När vi skriver med papper och penna så tycker jag att man får ont i handleden eller i huvudet. Jag upplever inte det lika mycket när man gör det på datorn, säger Noah Nilsson i årskurs 6.
”Måste ut och röra sig”
I den analoga hörnan: team Simon och Erik. De föredrar papper och penna och vanliga böcker.
– Man måste ut och röra sig annars bara sitter man där och glor på en skärm. Det blir inte bra. Till slut så tappar man koncentrationen och så halkar man in på nåt spel och så bara sitter man där för man pallar inte med alla knappar, säger Erik Jönsson i årskurs 6.
”Sämre inlärning med datorer”
Efter ett decennium med allt fler digitala läromedel tyckte läraren Jeanette Wiberg och hennes kollegor att barnen verkade lära sig sämre om de bara använde datorer.
– När det för cirka tio år sen blev väldigt modernt att använda digitala läromedel så var det nästan bara det i alla ämnena. Det tog två-tre år och sen såg vi en sänkning av inlärning, läsförståelse och handstilen, säger hon.
Idag har mellanstadiet på Lövestad skola digitala böcker i alla ämnen utom engelska. Men i höst kommer skolan återinföra fysiska böcker i svenska och matematik.