• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Street food-företagaren Patricia Dianda tycker att Hugo Boss krav är absurt.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Street food-företagaren Patricia Dianda tycker att Hugo Boss krav är absurt. Hör mer i klippet. Foto: SVT

Hugo Boss hotar skånsk småföretagare: Avregistrera ert namn

Uppdaterad
Publicerad

Tre dagar innan street food-företagaren Patricia Dianda skulle föda sitt barn fick hon ett brev från det tyska modehuset Hugo Boss.

I brevet uppmanades Flavor Boss att avregistrera sin godkända varumärkesregistrering, annars hotar rättsliga åtgärder.

Patricia Dianda möter upp SVT utanför hennes street food-vagnar i Burlöv. Det är bråda dagar både privat och professionellt. För drygt två månader sedan födde hon sitt barn, samtidigt som event och matfestivaler avlöser varandra. Men som ett bokstavligt brev på posten kom ytterligare en sak att kräva hennes uppmärksamhet.

– Hugo Boss vill att vi ska ta ner vårt företagsnamn, annars hotas vi rättsligt. De menar att de äger namnet Boss och att vårt namn är alldeles för likt, säger Patricia Dianda.

Flavor Boss ansökte om att registrera varumärket ”Flavor Boss” tidigare i år hos patent- och registreringsverket, och fick det godkänt. Registreringen omfattar bland annat utskänkning av mat och dryck, liksom kläder. Efter godkännandet kunde den som ville under en period komma med invändningar. Och en invändning kom, från modehuset Hugo Boss.

”Försöker dra otillbörlig fördel”

Hugo Boss menar bland annat att ”Boss” fonetiska likhet är identisk, att ”Flavor” inte är den utmärkande delen i varumärket och att street food-företaget försöker dra otillbörlig fördel av det välkända varumärket Boss. Företaget menar också att det finns risk att eventuella kunder får uppfattningen att det finns ett kommersiellt samband, något Flavor Boss juridiska ombud inte håller med om.

– Hugo Boss tycker att det finns en förväxlingsrisk för genomsnitts-konsumenten. Vi medger att det finns fonetisk likhet mellan orden, men det som är viktigt är att titta på associationsrisken. Vi har då ett lyx-modehus och en street food-verksamhet med en slogan om en afro-karibisk upplevelse. Vi menar att det inte finns en associationsrisk mellan dessa bolagen, säger Sara Awayez, jurist vid Wyz Law Group AB.

Stor ekonomisk risk

Patricia Dianda menar att det är absurt att Hugo Boss skulle ha ensamrätt på ”Boss” som hon anser är allmänt vedertaget. Samtidigt medger hon att den ekonomiska risken är stor om det skulle bli frågan om en långdragen rättslig tvist.

– Det är en stor risk, jag vet inte ens hur långt detta kommer ta sig och vad det kommer kosta oss, säger Patricia och fortsätter:

– Men att ta ner varumärket är out of the question, efter allt arbete vi lagt ner från det att jag började i mitt eget kök.

SVT Nyheter Skåne har sökt Hugo Boss juridiska ombud som svarat att de inte vill kommentera ärendet i nuläget.

Vad händer nu?

Efter att patent- och registreringsverket tagit ställning till Hugo Boss invändning kan ärendet gå vidare till Patent- och marknadsdomstolen. Det avgörandet går att överklaga till Patent- och marknadsöverdomstolen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.